رئیس سابق سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی معتقد است، روابط با آمریکا یک عنصر اساسی در مفهوم ” امنیت ملی” این رژیم محسوب می شود و بدون آمریکا رژیم صهیونیستی هیچ است.


به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان نوشت، انتقادات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشان داد که تلاش های نتانیاهو برای نرم کردن مواضع دولت ایالات متحده شکست خورده است و این چیزی است که ممکن است اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در میان ارزیابی های احتمالی درباره تداوم تشدید فشارهای خارجی علیه کابینه نتانیاهو در سایه عملکرد او در عرصه داخلی و فلسطین، در جوانب مختلف از آن بهره برداری کند. از آنجایی که اظهارات بایدن در محتوا، سبک و میزان آن به نوعی دخالتی بی سابقه در مسائل داخلی حساس رژیم صهیونیستی محسوب می شود، ارزشش را دارد که نتایج اختلافات درونی و اصول سیاسی آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی در سطح استراتژیک از هم جدا شوند. با وجود تشدید ادبیات بایدن علیه کابینه نتانیاهو، که او آن را “از جمله افراطی‌ترین شخصیت هایی که از زمان گلدا مایر در زندگی خود دیده ام” توصیف کرد، همه اشکال حمایت، هماهنگی و مشورت آمریکا و رژیم صهیونیستی با حداکثر سرعت ادامه دارد. با این وجود، تأثیر پیام‌های نهفته در مواضع بایدن بر واقعیت رژیم صهیونیستی به‌ویژه از نظر تلقی وزرای کابینه نتانیاهو به‌ عنوان «بخشی از مشکل در کرانه باختری» پوشیده نیست که نشان‌دهنده ترس آمریکا از عواقب سیاست رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و بازتاب آن بر منافع و اولویت های آمریکا در منطقه است.


در مقابل، ژنرال تامیر هایمن، رئیس سابق سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی خواهان این شد که اختلاف میان تل آویو و واشنگتن درمورد طرح اصلاح دستگاه قضایی و مساله فلسطین دست کم گرفته نشود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد، مساله فلسطین در کنار استراتژی مورد نظر برای منع ایران از داشتن قدرت هسته ای برای آمریکایی ها محوریت دارد. با اینکه این اختلافات از بحران های خطرناکی که رژیم صهیونیستی در گذشته با آنها روبرو شده، استثنا نیست اما هایمن گوشزد می کند که این بحران فعلی در دل خود یک مشکل واقعی و استراتژیک در آینده روابط ویژه با ایالات متحده دارد که عمیق‌تر و خطرناک تر است اما فوریتی ندارد.


بر اساس قاعده حاکم بر رویکرد کارشناسان و مقامات صهیونیستی، هنگام بحث درباره اختلافات، باید روابط ویژه با واشنگتن را یادآور شد که به گفته هایمن، به سه دلیل اصلی، این روابط یک عنصر اساسی در مفهوم ” امنیت ملی” این رژیم محسوب می شود.


در رأس این دلایل، کمک امنیتی آمریکا به رژیم صهیونیستی قرار دارد که برتری کیفی این رژیم بر همسایگان و دشمنانش را تضمین می کند و در اینجا تنها صحبت از کمک سالانه ۳.۷ میلیارد دلاری نیست بلکه صحبت از امدادرسانی رژیم صهیونیستی با بهترین تجهیزات موجود در جهان است. دلیل دوم، تضمین تجهیز رژیم صهیونیستی به تجهیزات نظامی در مواقع جنگی است که موجب می شود این رژیم پیشرو و دارای عمق لجستیکی باشد که
که مشخصه قدرت های بزرگ است، یعنی توانایی مبارزه بدون ترس از فرسودگی منابع. به همه موارد مذکور باید حمایت خودکار دولت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در «شورای امنیت» را اضافه کرد که هایمن اهمیت و تأثیر آن را بر واقعیت و آینده این رژیم بیان کرد و گفت که بدون آن «اسرائیل به ابعاد ژئوپلیتیکی خود باز می‌گردد، یعنی دولتی کوچک با اعتبار سیاسی محدود در عرصه بین المللی که رژیم صهیونیستی در این صورت هرگز قدرت منطقه ای که امروز می شناسیم، نخواهد بود.» وی تاکید کرد، رژیم صهیونیستی اگر بخواهد همین قدرت و کیفیت زندگی خود را حفظ کند، نیازمند ایالات متحده است. اظهاراتی که نشان می دهد، رژیم صهیونیستی در برابر آمریکا در حاشیه قرار دارد. در حالی که هایمن تلویحاً خواستار تحقق این نیاز به «قدرتی جهانی است که فقط برای منافع خود کار می‌کند و در حال حاضر بخشی از رقابت جهانی برای هژمونی جهانی و کنترل فناوری آینده است»، خاطرنشان می‌کند که «اهمیت اسرائیل در هر دوی این حوزه ها بی ربط است.» اما به دور از اغراق، هایمن در آنچه او «ارزش‌های مشترک» با ایالات متحده می‌خواند، مطمئن است که رژیم صهیونیستی در استراتژی آمریکا جایگاه ثابتی دارد و پایگاهی پیشرفته برای ایالات متحده در منطقه است و طبق اذعان بایدن که گفته بود: «اگر اسرائیل موجود نبود باید موجود می شد»، حفظ موجودیت، امنیت و برتری نوعی آن از اولویت های واشنگتن است‌.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگربهترین مشاورین کسب و کار چه ویژگیهایی دارند

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *