شورای کتاب کودک، انجممن نویسندگان کودک و نوجوان و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیام‌هایی جداگانه درگذشت احمدرضا احمدی را تسلیت گفتند.


به گزارش ایسنا،  در پیام هیات مدیره شورای کتاب کودک که در پی “https://www.isna.ir/news/1402042012852/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%D9%81%D8%AA”>درگذشت احمدرضا احمدی، شاعر و نویسنده صادر شده، می‌خوانیم: «با دریغ و درد که احمدرضا احمدی، شاعر رنگ‌ها و شمعدانی‌ها از میان ما رفت. آنچنانکه خود وعده داده بود:


«…و لبخند را آن قدر ادامه خواهم داد


تا قلبم سرنوشت همه قلب‌ها باشد…»


احمدرضا احمدی از قله‌های فرهنگ و ادب بود که از نخستین سال‌های دهه چهل خورشیدی و قریب به شصت سال، حضوری یگانه و بی‌بدیل در این عرصه داشت. او با خلق ده‌ها اثر از نام‌آوران عرصه ادبیات کودک و نوجوان نیز بود. احمدرضا احمدی در سال ۲۰۱۰  از سوی شورای کتاب کودک نامزد اندرسن شد و چند دوره پیاپی نامزد جایزه جهانی آسترید لیندگرن بود. درسال ۲۰۱۰ نام او در فهرست کوتاه پنج نویسنده برتر ادبیات کودکان قرار گرفت.


کوچ احمدرضا احمدی، ضایعه‌ای است جبران‌ناپذیر ولیکن باید به راهی که او در پیش رو نهاد، وفادار ماند و او را چون بذری در زمینی استوار کاشت تا کودکان خسته از الفبا در مرغزارهایش بازی کنند. جای او همواره در کنار پنجره‌ها خواهد بود.


شورای کتاب کودک، درگذشت این شاعر بزرگ را به جامعه ادبی و خانواده گرامی ایشان تسلیت عرض می‌کند.»



همچنین انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در پیامی درگذشت این شاعر و نویسنده را تسلیت گفته و نوشته‌ است: «”https://www.isna.ir/news/1402042013142/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B9-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C”>با مداد رنگی به بدرقه‏ احمدرضا برویم


پسرکی به نام احمدرضا، گم شده است. او وصیت کرده از انگشتانش برای کودکان مدادرنگی بسازند و در سینه‌‏اش بذر مهر بپاشند تا کودکان خسته از الفبا، در مرغزارهایش بازی کنند.


پسرکی به نام احمدرضا، حرفی داشت که فقط بچه‌‏ها آن را باور می‌‏کردند. او با همین حرف‌‏ها، که شعر بود و داستان و نمایشنامه و رمان بود و نقاشی بود، جهانی منحصربه‏‌فرد و مخصوص به خود آفرید و آن‏‌قدر خلق کرد و جوشید که به حق باید گفت شکلی احمدرضاگونه در شعر معاصر فارسی و ادبیات کودک و نوجوان از خود به یادگار گذاشت.


احمدرضا احمدی، نام سرشناس شعر موج نو فارسی و خالق خیال‏‌انگیزترین و بدیع‌‏ترین داستان‌‏های کودکان و نوجوانان بود؛ داستان‌‏هایی که به شیوه‏ای شخصی، تکنیکی، شاعرانه و نوآورانه خلق شدند. او از متفاوت بودن نترسید و همرنگ جماعت نشد.


احمدرضا احمدی، خالق گونه‌‏ای از ادبیات کودک و نوجوان ایران بود که تمایزی فرمی و محتوایی با  جریان رایج روز داشت. او با تن ندادن به تحکم بازار در تمام سال‏‌های نوشتن و سرودن، از شیوه‏ خویشتن در نوشتن برای کودکان و نوجوانان دست نکشید. او توأمان پرکار و صبورانه نوشت تا مخاطب متفاوت، خود جست‌‏وجو کند، آوازه‏ او را بشنود و اهلی ادبیات او شود.


ما نویسندگان، شاعران، مترجمان، روزنامه‌‏نگاران، منتقدان، پژوهشگران و تمام اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، در تابستان ١۴٠٢، سوگوار مرد بزرگی هستیم که تجربه‌‏های بی‌‏بدیل خود را در این عرصه، از روزهای درخشان کانون پرورش فکری شروع کرد و بارها آثارش برگزیده‏ جوایز داخلی و نامزد جوایز جهانی ادبیات کودک و نوجوان شد.


انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که سال‏‌ها پیش برنامه نکوداشت احمدرضا احمدی، عضو پیشکسوت خود را با وام گرفتن از سطری از اشعار خود او «برای احمدرضا مداد رنگی بخریم» نامیده بود، از همه‏ شما دوستداران احمدرضا می‌‏خواهد که برای بدرقه‏ او، پنج‏شنبه ٢٢ تیر، با مدادرنگی‌‏های کوچکی در دست، به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برویم و در پاسداشت ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان این سرزمین کنار هم باشیم و این داغ را با قلب‌‏های هم تقسیم کنیم.ـ»


غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز به‌ مناسبت درگذشت احمدرضا احمدی در پیامی نوشته است: «احمدرضا احمدی، شاعر و نویسنده معاصر پس از چند دهه تلاش ادبی و فرهنگی و خلق آثار بسیار به دیدار حق شتافت.
زنده‌یاد احمدی را باید از چهره‌های تأثیرگذار در شعر فارسی معاصر دانست. توجه ویژه او به ادبیات کودک و نوجوان و خدمات او در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قابل‌توجه و ستودنی است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرموتور برق چیست و چه کاربردهایی دارد؟

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *