ایسنا/مرکزی مجری نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات گفت: با صدور مجوز پایانه صادراتی سنگ محلات، می توان رقم صادرات سنگ را متحول کرد.


محمد حلاجیان دهم مهرماه ۱۴۰۲ در کارگروه توسعه صادرات استان اظهار کرد: نمایشگاه بین المللی سنگ محلات بزرگترین نمایشگاه سنگ کشور و پنجمین نمایشگاه بزرگ سنگ دنیا بعد از کشورهای ایتالیا، ترکیه، چین و هند از لحاظ متراژ، حجم، تعداد شرکت کننده و … قلمداد می شود.


وی با اشاره به برنامه‌های اجرایی نمایشگاه گفت: امسال ۳۶۰ مجموعه از کل کشور و حدود ۵۰۰ معدن از ۲۲ استان در نمایشگاه حضور دارند، به عبارتی تمامی استان‌هایی که ظرفیت تولید سنگ دارند، در نمایشگاه شرکت می کنند.


حلاجیان با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۹ هزار و ۸۵۰ متر مربع فضای خالص نمایشگاهی در این نمایشگاه ایجاد شده بود، گفت: این میزان در سطح کشور بعد از نمایشگاه ساختمان تهران رتبه دوم دارد، همچنین در سال گذشته حدود ۳۰ هزار تن سنگ در نمایشگاه ارائه شد و پیش‌بینی می‌شود امسال افزایش پنج هزار تنی صورت گیرد.


وی با اشاره به رکود اقتصادی در صنعت سنگ کشور افزود: در تلاش هستیم که با فضاسازی لازم بتوان حوزه صادرات سنگ را تقویت کرد و براین اساس مذاکرات خوبی با کشورهای خارجی و اطلاع رسانی برای توسعه ارتباطات در سطح دنیا انجام شده است.


حلاجیان به پذیرش افزون بر ۶۰ تاجر و چهار مجله خارجی در نمایشگاه سال جاری اشاره کرد و گفت: برگزاری کنفرانس خبری بین‌المللی در حوزه اطلاع رسانی پتانسیل صنعت سنگ ایران، دعوت از اساتید تخصصی از کشورهای آلمان، ترکیه و فرانسه در حوزه فرآوری و استخراج فنی و مهندسی برای اولین بار به منظور ارائه بین‌المللی، حضور میهمانان خارجی از کشورهای پاکستان، صربستان، ترکیه، ویتنام و برزیل با دعوت اتاق بازرگانی اراک برای حضور در نمایشگاه از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده به شمار می رود.


وی با اشاره به اینکه در حوزه ماشین آلات معدنی نیازمند اورهال، تعمیرات و نگهداری هستیم، گفت: معدن کاران ۲۲ استان کشور در نمایشگاه شرکت می‌کنند که فرصت مغتنمی برای ارائه خدمات اورهال ماشین آلات معدنی توسط صنایعی نظیر هپکوی اراک است.


مجری نمایشگاه سنگ محلات، خواستار همکاری مجموعه استان به منظور برگزاری مطلوب این رویداد بین‌المللی شد و گفت: در صورت اعطای مجوز پایانه صادراتی سنگ کشور قطعا عدد صادرات این محصول تغییر خواهد کرد، همچنین با فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز و پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه، امیدواریم تکمیل پایانه هر چه سریعتر به نتیجه برسد.


وی با تاکید بر اینکه تولیدکننده در حوزه معادن نباید دغدغه صادرات داشته باشد، تصریح کرد: با راه‌اندازی پایانه صادراتی سنگ امکان بارریزی دو میلیون تن سنگ با ارائه صفر تا صد خدمات وجود دارد و با دعوت از مشتریان خارجی در سایه استقرار گمرک و شرایط لازم بارگیری سنگ در کانتینر، فضای صادرات با فعالیت پایانه مطلوب خواهد شد و پیش بینی شده که حدود ۷۰ درصد محصولات بازار سنگ از این پایانه صادر شود.


حلاجیان با اشاره به اینکه در فاز نخست پایانه، صادرات سنگ در حجم بالا و در فاز بعدی، صادرات سنگ فرآوری شده کامل انجام خواهد شد، افزود: از سال گذشته بخش خصوصی و سهامدار مجموعه، ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل پایانه صادراتی تزریق کرده است و برای بهره برداری کامل آن نیاز به ۴۰ میلیارد تومان دیگر است.


صنایع صادراتی درگیر فرسودگی ساختار هستند


به گزارش ایسنا؛ در این نشست نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بیان کرد: بخشی از صادرات استان از استان های مرزی انجام می شود که رقم قابل توجهی است.


محمدرضا جعفری با بیان اینکه امسال به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف کننده، واحدهای تولیدی بسیار دچار رکود شده اند چراکه کالا را تولید کرده اند، اما با رکود در بازار مواجه شده اند، تنها راهکار برای نجات واحد صنعتی را صادرات دانست.


وی تصریح کرد: با توجه به کاهش صادرات واحدهای بزرگ همچون آلومینیوم سازی، استان باید روی واحدهای کوچک و متوسط که کالاهای آنها ارزش افزوده بیشتری نیز خواهد داشت، تمرکز کند چراکه سیاست های انقباضی بانک ها برای تامین مواد اولیه واحدهای بزرگ را تحت فشار قرار داده است و باید به سمت توسعه صادرات واحدهای کوچک و متوسط حرکت کرد.


جعفری تاکید کرد: برای افزایش صادرات استان باید شرکت های پایین لیست صادراتی را مدنظر قرار داد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیمرونالدو زدگی حاد یا حادترین رونالدو مسئله این است؟
بیشتر بخوانیمشیرآلات بهداشتی

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *