حفاران و گنج‌یاب‌ها پیش از باستان‌شناسان، ساختمان قدیمی راه‌آهن گرمدره را جسته‌اند، اما باستان‌شناسان می‌گویند گودال حفارها به دیواره بتنی خورده و این ساختمان هم قدمت تاریخی ندارد.


به گزارش ایسنا، فرزان احمدنژاد ـ سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره ـ در این‌باره گفت: به منظور کاوش اضطراری در بافت تاریخی گرمدره با مجوز صادره از پژوهشگاه میراث فرهنگی، از محل یادشده بازدید و در بررسی اولیه مشخص شد که حفاران غیرمجاز در دو اتاق بخش شرقی بنای قدیمی راه‌آهن گرمدره اقدام به حفاری کرده‌اند و در دو اتاق گودال‌هایی کنده شده که در اتاق شرقی این بنا، گودال حفاری غیرمجاز به دیواره بتنی در زیر زمین برخورد کرده است.


اکنون باستان‌شناسان با توجه به نبود لایه‌های تاریخی و نهشته‌های باستان‌شناختی در محدوده مورد بررسی، اعلام کردند که ساختمان راه‌آهن گرمدره دارای قدمت تاریخی و باستانی نبوده است.


سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره همچنین اظهارکرد: ساختمان راه‌آهن گرمدره با توجه به نوع مصالح بین ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت دارد و پلان بنا مستطیلی سفید و مصالح آن آجر، ملات سیمان و تیرهای چوبی در سقف است.


احمدنژاد افزود: این بنا دارای پنج اتاق و طبق بررسی‌های میدانی آخرین کاربری آن سوزن‌بانی بوده است. در بررسی‌های اولیه نیز خواناسازی محل حفاری غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت.


حفارها به کاهدان زدند؟


این باستان‌شناس گفت: گودال شماره ۱ در اتاق شرقی مورد بررسی قرار گرفت و دیواری بتنی به قطر حدود ۶۰ سانتی‌متر که اطراف آن پر از خاک است، نمایان شد و با توجه به مشاهده بتن و میلگرد در کف این اتاق، وجود یک اتاق در زیر ساختمان محتمل و عملیات پاکسازی سازه احتمالی بتنی شروع و با رعایت نکات ایمنی خاک‌های موجود در ۲ اتاق بتنی زیر ساختمان تخلیه شد، اما هیچ اثری از لایه تاریخی و نهشته‌های باستان‌شناختی مشاهده نشد.


او ادامه داد: در مرحله بعد خواناسازی گودال دوم در اتاق کناری در دستور کار قرار گرفت و با توجه به نبود لایه‌های تاریخی و نهشته‌های باستان‌شناختی برای سهولت پاکسازی، کف تخریب شد تا خاکبردای راحت‌تر و بی‌خطر پیش برود.


سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره افزود: در عملیات پاکسازی گودال شماره ۲ نیز لایه‌های تاریخی و نهشته‌های باستان‌شناختی مشاهده نشد و عملیات پاکسازی در این گودال خاتمه یافت.


حفارها به کاهدان زدند؟

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرخط کشی پارکینگلینک مطالب دیگرنقد و بررسی سریال سیلو نوشته دکتر مازیار میر

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *