نیویورک- ایرنا- سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد بیش از این دو میلیون نفر تا پایان سال جاری به کمک فوری بشردوستانه در لبنان نیاز دارند.


 استفان دوجاریک روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: ارزیابی های اخیر سازمان ملل نشان می دهد که ۲.۲ میلیون نفر در لبنان تا پایان سال جاری  به کمک فوری بشردوستانه نیاز دارند. این تعداد نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد افزایش داشته است.


وی افزود: همچنین نزدیک به دو میلیون نفر در لبنان به خدمات سلامتی نیاز دارند که از ماه اوت سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است.


سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: از سوی دیگر، نزدیک به چهارمیلیون نفر در خطر محرومیت قریب الوقوع از دسترسی به آب سالم به دلیل بحران برق هستند.


دوجاریک ادامه داد: در زمینه آموزش، ۱۳۵ هزار  پسر و دختر لبنانی به دلیل  مشکلات اقتصادی و کودکان کار  برای دسترسی به آموزش و کلاس درس با مشکل مواجه هستند.


به گزارش ایرنا، – لبنان نیز مانند دیگر کشورهای جهان از بحران سوخت و گندم به عنوان یکی از پیامدهای عملیات روسیه در اوکراین و تحریم مسکو توسط غربی ها که همه کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است، رنج می برد.


 بحران جهانی کنونی، اوضاع بد لبنان را بدتر کرده است، زیرا این کشور از سال ۲۰۱۹ بر اثر سیاست های پولی و تکیه بر اقتصاد رانتی به جای تولید و همچنین محاصره اقتصادی اعلام نشده از سوی آمریکا به منظور گرسنگی دادن و فقیر کردن مردم لبنان به منظور تسلیم شدن، از یک بحران اقتصادی رنج می برد.


توطئه آمریکا برای گرسنگی دادن ملت لبنان با دستور به صاحبان سرمایه و بانک های بزرگ برای قاچاق دارایی های خود به خارج از کشور و جمع آوری ارز از بازار آغاز شد.


بهای سوخت روز به روز افزایش می یابد و به جایی رسیده است که از توان خرید شهروند لبنانی خارج است درحالی که با تلاش های احتکارگران برای کسب سود هرچه بیشتر از جریان افزایش قیمت ها، بازار سوخت گرفتار نوعی آشفتگی شده است و زمزمه هایی از حذف مختصر یارانه این بخش نیز به گوش می رسد.


پس  از سوخت، با کاهش گندم موجود و افزایش بهای هر بسته نان ۸۵۰ گرمی که قیمت رسمی آن در نانوایی ها ۱۳ هزار لیره است به ۳۰ تا ۴۰ هزار لیره در بازار سیاه یعنی بیش از دوبرابر قیمت رسمی آن،  صف ها در مقابل نانوایی ها طولانی و طولانی تر می شود.


امین سلام وزیر اقتصاد و تجارت با تاکید براینکه گندم یارانه ای کافی برای یک تا دو ماه در انبارها وجود دارد، فقط به تهدید بازرگانان اکتفا و آن ها را متهم به استفاده از گندم یارانه ای در تولید محصولات با سود بیشتر متهم کرده است.


این درحالی است که اتحادیه نانوایی ها، کمبود گندم را به اختصاص نیافتن بودجه از طرف بانک مرکزی و به تبع آن ناتوانی کارخانه های آرد از تولید آرد مربوط می داند.




آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *