رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مطرح شدن پرسش‌هایی درباره تغییر مسیر ابرها گفت: قطعاً یکی از پیامدهای اصلی تغییر اقلیم کم‌بارشی رخ داده در کشور است اما قضیه تغییر اقلیم نادیده گرفته و به چنین مسائلی پرداخته می‌شود.


به گزارش ایسنا داریوش گلعلیزاده امروز در حاشیه نخستین سمینار علمی نقش مداخلات منطقه‌ای احتمالی در تغییرات بارندگی کشور که با حضور دستگاه‌های مسئول در پژوهشکده محیط زیست و تغییر اقلیم برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه واکاوی استفاده از فناوری‌های نوین و باروری ابرها برای باران‌زایی انجام شد علاوه بر آن وضعیت موجود را آسیب‌شناسی کردیم و به دلیل اینکه هماهنگی در گذشته میان دستگاه‌ها وجود نداشت، موجب شد جامعه دچار تشویش شود و اطلاعات درستی به آن تزریق نشود.


وی ادامه داد: هدف از برگزاری این کارگروه این بود که برای تصمیم‌گیری‌های مهم به جمع‌بندی مناسبی برسیم و در نهایت پس از جمع‌بندی کلیه پروژه‌هایی که در این زمینه انجام خواهند شد یک معیار مشخص برای سنجش داده‌ها و ارزیابی نتایج داشته باشیم. بر اساس جمع‌بندی‌های این نشست تصمیم گرفته شد از کمک کارشناسان و متخصصان از تمام علوم استفاده شود و تبادل اطلاعات صورت گیرد.


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره اینکه آیا تغییر مسیر ابرهای باران در کشور صحت دارد یا خیر؟ تاکید کرد: قطعاً یکی از پیامدهای اصلی تغییر اقلیم کم‌بارشی رخ داده در کشور است اما قضیه تغییر اقلیم نادیده گرفته می‌شود  تا اینکه مسائلی همچون تغییر مسیر ابرهای باران زا مورد توجه قرار می‌گیرد. اطلاعات امروز نشان دهنده این است که کم‌بارشی‌ها و سیر نزولی بارندگی‌ها در تمام کشورهای همسایه نیز وجود دارند اما نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد که اگر به نتیجه برسیم فناوری‌ها در کشور به کاهش تبعات تغییرات اقلیمی کمک می‌کند، از این فناوری‌ها استفاده می‌شود.


وی افزود: در گذشته نیز تجربیاتی وجود داشته ولی به دلیل اینکه ما معیارهای مشخصی برای ارزیابی نداشتیم نتوانستیم به‌درستی از این طرح‌ها و تجربیات استفاده کنیم و به نتایج مثبتی دست یابیم. به طور مثال وزارت نیرو مسئولیت استفاده از این فناوری‌ها را بر عهده دارد ولی باید از تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی استفاده شود تا ما بتوانیم به صورت هدفمند از این طرح‌ها بهره ببریم.


گلعلیزاده ادامه داد: توجیه اقتصادی اجرای این طرح‌ها نیز بسیار مهم است که آن چیزی که برای آن هزینه می‌شود چقدر برای کشور دستاورد دارد و همچنین ابعاد اجرای پروژه نیز بسیار مهم است. اما نکته مهم این است که جلسه امروز هنوز به جمع‌بندی مناسبی نرسیده است که آیا در زمینه کم‌بارشی‌ها دستکاری در سیستم‌های بارشی صورت گرفته است یا خیر؟


وی افزود: اگر قرار است که اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری‌های کلان کشور جمع آوری کنیم نیاز به دقت و جلسات بیشتری است. باید جلسات کارشناسی زیادی برگزار شود تا تصمیمات مناسبی برای رفع مشکلات اتخاذ شود اما اگر قرار باشد که با یک جلسه برای موضوع به این مهمی به نتیجه برسیم قطعاً با احتمال اشتباه بیشتری همراه خواهد بود و در این صورت آسیب‌ها و تهدیدهای بیشتری نسبت به زمانی که وقت بیشتری صرف شود، وجود خواهد داشت.


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه گزارش‌های ارائه شده در این جلسه نشانگر تاثیر تغییرات اقلیمی بر شرایط بارندگی‌ها است، گفت: دانش تا زمانی که در خدمت مردم و در جهت ارتقای زندگی بشر باشد، ارزشمند است اما باید وقتی نسبت به آن شناخت کافی نداریم با احتیاط کامل گام برداریم تا خسارتی به محیط زیست کشور وارد نشود.


وی تاکید کرد: در بسیاری از نقاط جهان مسئله تغییر اقلیم هنوز ناشناخته است. در تمام مسائل علمی موافقان و مخالفانی وجود دارد که باید بررسی‌های دقیقی انجام شود که در این راستا میزان بارش ۳۰ ساله کشورهای همسایه نیز بررسی شد. آمار نشانگر این است که آنها نیز با پدیده کم‌بارشی مواجه هستند.


گلعلیزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که با وجود مطرح بودن موضوع درگیر بودن کل خاورمیانه به کم بارشی، ایران نسبت به سایر مناطق به میزان بیشتری با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: متغیرهای بسیار متفاوت و زیادی در میزان بارش‌ها تاثیرگذار هستند و صرفاً این موضوع که ابرهای باران‌زایی وارد کشور شده‌اند یا خیر مطرح نیست. کشور ما جزو هفت کشور آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی است. امسال چهارمین سالی است که وارد خشکسالی شده‌ایم بنابراین باید بررسی‌های دقیقی انجام شود تا بتوانیم به نتایج آن‌ها اتکا کنیم.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرراهنمای خرید شیرآلات توکار بصورت اینترنتی

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *