ایسنا/قزوین مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در استان قزوین حدود ۷ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی به ویژه افغانستانی از مهرماه ۱۴۰۲ مشغول به تحصیل خواهند شد که بالغ‌بر ۹۰ درصد آن‌ها به خاطر ممنوعه بودن سایر مناطق استان فقط در مدارس نواحی یک و ۲ قزوین ثبت‌نام شده‌اند.


نقی سیاهکالی مرادی در پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که امروز ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: در استان قزوین حدود ۷ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی به ویژه افغانستانی از مهرماه ۱۴۰۲ مشغول به تحصیل خواهند شد که حدود ۹۰ درصد آن‌ها به خاطر ممنوعه بودن سایر مناطق استان فقط در مدارس نواحی یک و ۲ قزوین ثبت نام شده‌اند. 


وی افزود: طبق مصوبات کارگروه شورای آموزش و پرورش از این پس مدارس برای اتباع خارحی رایگان نیست و این افراد از سال تحصیلی جدید ملزم به پرداخت شهریه ثبت‌نام و تحصیل خواهند بود. 


سیاهکالی عنوان کرد: وجود دانش‌آموزان اتباع به دلیل مشکلات فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی و سکونت آن‌ها در نواحی منفصل و متصل شهری مثل چوبیندر، شهرک دانش، ناصرآباد، مشعل‌دار، پیریوسفیان، حصار خروان، شهرک شهید بهشتی، سگز آباد، الموت شرقی و غربی و محله‌های کم برخوردار جنوب شهر قزوین و ثبت‌نام آن‌ها در این مدارس باعث نارضایتی‌های خانواده‌های ایرانی شده و گاه تراکم دانش‌آموزان اتباع در برخی از مدارس به ۶۰ الی ۷۰ درصد نیز می‌رسد. 


وی تصریح کرد: در هفته دولت ۲۴ پروژه آموزشی در قزوین افتتاح شد، ضمن اینکه ۶۰ درصد از پروژه مدرسه پاسداران تکمیل شده و قرار است که از مولد سازی بودجه‌ای برای این پروژه در نظر گرفته شود. 


این مسئول گفت: با توجه به سرانه پایین فضای آموزشی استان، تخریبی بودن حدود ۱۳ درصد از مدارس، نیاز به مقاوم سازی داشتن ۱۷ درصد از مدارس در سطح استان، نیاز به ۱۳۰۰ کلاس درس در مسکن مهر و اقدام ملی مسکن و ۹۰ طرح نیمه تمام، ضرورت همکاری همه دستگاه‌های استان در امر آموزش و پرورش را می‌طلبد. 


وی خاطرنشان کرد: استان قزوین با داشتن ۲۵۰ هزار دانش‌آموز و سرانه فضای آموزشی ۵.۷ متر مربع از سرانه فضای آموزشی متوسط کشور حدود ۰.۳ درصد بالاتر بوده ولی از سرانه فضای آموزشی استاندارد حدود ۳ متر مربع کمتر است؛ متأسفانه از فضاهای آموزشی موجود استان بیش از ۳۰ درصد نا ایمن هستند که نیاز است در توجه به این امر همکاری صورت گیرد. 


مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: بیش از ۹۸ درصد پروژه استخر ۹ دی تکمیل شده اما این استخر به دلیل عدم نصب کابل‌های برق بدون سرانجام مانده است. 

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *