دولت کره شمالی از پاندمی کرونا برای ساخت یک دیوار بزرگ مرزی در شمال استفاده کرده است.


به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مرز شمالی کره شمالی برای مردم این کشور محلی برای دستیابی به اطلاعات، فرصت‌های تجاری و گزینه بهتری برای آنهایی است که می‌خواهند از این کشور فرار کنند اما در طول دوران پاندمی کرونا، پیونگ یانگ اقدامی جدی را در بستن مرزهایش با روسیه و چین انجام داد و تمامی راه‌های قاچاقچیان و فراری‌ها را بست و دیوار مرزی خود را گسترش داد.


از آن زمان، کره شمالی صدها کیلومتر حصار جدید مرزی پیشرفته، دیوار و پست‌های نگهبانی ایجاد کرده و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، این روند باعث شده تا ورود کالاها و اطلاعات آنطور که قبلا وارد این کشور می‌شد، متوقف شود.


کیم، کشیش کره جنوبی که به کره شمالی‌ها کمک کرده تا از این کشور فرار کنند، گفت: مسیر قدیمی بین کره شمالی و چین اکنون بیش از هر زمان دیگری غیرفعال است مگر اینکه تغییری بزرگ در اوضاع موجود پیش بیاید.


بر اساس داده‌های رسمی، در سال گذشته میلادی تنها ۶۷ فراری کره شمالی از این کشور به کره جنوبی فرار کردند درحالیکه در سال ۲۰۱۹، این تعداد ۱۰۴۷ نفر بود. این رقم حتی قبل از همه‌گیری کرونا به دلیل محدودیت‌های شدیدتر در چین که مسیر ترجیحی برای فراریان است، کاهش یافته بود.


دولت و رسانه‌های دولتی کره شمالی در مورد ساخت و ساز در مرز زیاد صحبتی نکرده‌اند و سفارت این کشور در لندن به تماس‌های رویترز پاسخ نداد. اما ارگان‌های رسمی کره شمالی به افزایش امنیت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و دیگر “چیزهای بیگانه” اشاره کرده‌اند. کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی سال گذشته میلادی در یک سخنرانی که پیروزی بر کووید-۱۹ را اعلام کرد، به مقام‌های این کشور دستور داد تا “تکمیل” یک “دیوار محاصره چندگانه در مناطق مرزی، خط مقدم و ساحلی و در دریاها و هوا” را تضمین کنند.


“بنجامین کاتزف سیلبرشتاین”، یکی از همکاران در مرکز استیمسون مستقر در ایالات متحده که در مورد اقتصاد کره شمالی تحقیق می‌کند، گفت: بسته شدن مرزها احتمالا تاثیرات دیرپایی خواهد داشت، از جمله برای طبقه نوپای بازرگانان کره شمالی و در شهرهایی که تجارت غیررسمی پر رونق قبلا باعث می‌شد تا بسیاری از مردم به ویژه زنان فرصتی برای کار داشته باشند.


فراری‌های کره شمالی، فعالان حقوق بشر و منابعی در چین که در سراسر مرز اقدام به قاچاق کالا یا شهروندان کره شمالی می‌کردند می‌گویند، این اقدام امنیتی جدید خطوط نجات اقتصادی برای افراد آسیب پذیر را در این کشور از بین می‌برد و راه‌های فرار را بر روی مردم می‌بندد و دسترسی آنها را به اطلاعات خارجی محدودتر می‌کند.


همچنین بر اساس اعلامیه‌های رسمی صادر شده توسط مقام‌های چینی در سال ۲۰۲۰ که به ساکنان در مورد خطرات هشدار داده بود، کره شمالی همچنین به مرزبانان دستور داده که به هر کسی که قصد عبور از این مناطق مرزی را دارد، شلیک کنند. کشیش کره جنوبی و سازمان‌های حقوق بشر گفته‌اند که دستور تیراندازی همچنان به قوت خود باقی است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *