گردان جنین به عنوان نقطه عطفی از زمان تشکیل جهاد اسلامی با تحقق پیروزی‌هایی در کرانه باختری، گسترش در شهرهای‌ آن و تقویت تسلیحات خود توانست به دشمن صهیونیستی ضربه زده و روحیه مقاومت را در میان جوانان این منطقه دوباره بیدار کند.


به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطین الیوم، گردان‌های کرانه باختری- گردان‌های قدس، «تیپ جنین»، نابلس، طولکرم، طوباس، عقبه جبر، اریحا، جبع و.. کرانه باختری را که چند سالی آرام بود، به باروتی تبدیل کرده‌اند که مقاومت را در تمامی مناطق کرانه باختری اشغالی روشن کرد و برخی شهرها همانند جنین و نابلس را به مناطقی ممنوعه برای اشغالگران تبدیل کرد؛ به طوری که رژیم اشغالگر نیز خطر این گردان‌ها را احساس کرده و به هر نحوی سعی در از بین بردن آنها داشت اما در نهایت بی‌فایده بود.


پیشرفت در گردان‌های سرایا القدس در کرانه باختری نتیجه تصمیمی بود که رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین دو سال قبل با راه‌اندازی گردان جنین که هسته اولیه فعالیت‌های مقاومت در کرانه باختری است، در راستای تبدیل کردن این منطقه به محل درگیری دائمی با اشغالگران گرفتند.


پیشرفت محسوس گردان‌های سرایا القدس


احمد عبد الرحمن، تحلیلگر سیاسی و نظامی در این خصوص به فلسطین الیوم گفت: از حدود دو سال قبل شاهد پیشرفت چشمگیر گردان‌های مقاومت در کرانه باختری اشغالی به ویژه سرایا القدس بودیم و دیدیم که این گردان با چند نفر شروع به کار کرد سپس به چند گروه و گردان‌های جنگی تبدیل شد که در بخش بزرگی از کرانه باختری مستقر هستند.


عبد الرحمن اظهار کرد: این گردان‌های جنگی سرایا القدس در کرانه باختری در حدود نیمی از مساحت این منطقه حضور داشته و در شمال آن به ویژه در جنین، نابلس و طولکرم متمرکز هستند و در اریحا نیز گردان عقبه جبر حضور داشته و آنها در الخلیل نیز مستقر هستند.


این تحلیلگر گفت: پیشرفت گردان‌های سرایا القدس در کرانه باختری نتیجه تلاش گسترده مقاومت به ویژه جنبش جهاد اسلامی بود و این تلاش نتیجه داد و با توجه به تداوم عملیات‌های استشهادی در کرانه باختری، به دردسری برای دشمن اسرائیلی تبدیل شده است.


او افزود: تقویت گردان‌های مقاومت در کرانه باختری وضعیت جدیدی را ایجاد کرد که رویکرد شهروندان فلسطینی را تغییر داد، در حال حاضر فلسطینی‌ها در کرانه باختری مقاومت را تنها گزینه موجود در برابر حملات اسرائیلی می‌دانند و دیگر گزینه‌ها از جمله توافق اسلو ساقط شده است.


عبد الرحمن ادامه داد: بسیاری از مجریان عملیات‌های استشهادی در کرانه باختری چه عملیات‌های فردی چه گروهی، کار خود را از گردان‌های سرایا القدس در کرانه باختری الهام گرفتند.


جهاد فعالیت‌های مقاومت را به کرانه باختری بازگرداند


این تحلیلگر سیاسی و نظامی در ادامه گفت: جنبش جهاد اسلامی با وجود حملات علیه‌اش و ترور رهبران ردیف اول آن از جمله ترور دبیرکل آن در سال ۱۹۹۵ تا شهادت اعضای شورای نظامی گردان‌های سرایا القدس در عملیات‌های سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ، در سی‌وششمین سالگرد تاسیسش پیشرفت بزرگی داشته و با قدرت حرکت خود را آغاز کرد و مقاومت در کرانه باختری اشغالی با آن آغاز شد.


او افزود: تشکیل گردان جنین وابسته به سرایا القدس به منزله آغاز دوباره جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری چه در سطح معنوی مقاومت و چه در سطح فعالیت‌های جهادی بود و با وجود حملات متعددی که از سوی دشمن صهیونیستی و یا از سوی تشکیلات خودگردان به این جنبش می‌شود، این امر به جهاد اسلامی انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت‌های مبارزاتی بخشید.


توسعه در شهرهای کرانه باختری


عبد الرحمن در ادامه گفت: دستاورد سرایا القدس در کرانه باختری اشغالی روشن و بزرگ است، بیرون آوردن کرانه باختری از آرامشی که در طول چند سال گذشته داشته به وضعیت مقاومت، در کنار تامین سلاح و امدادرسانی در شرایط امنیتی پیچیده آنجا، کار بسیار دشواری است اما مقاومت به ویژه گردان جنین که الهام‌بخش دیگر گردان‌ها است، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.


او افزود: جهاد اسلامی و سرایا القدس در کرانه باختری توانستند خارج از جنین و دیگر استان‌ها از جمله نابلس، طولکرم، عقبه جبر در اریحا و طوباس گسترش یابند و دستاوردهای میدانی داشته باشند، این گردان‌ها بسیاری از جوانان فلسطینی را دوباره به مقاومت علیه اشغالگران سوق دادند.


این کارشناس ادامه داد: توسعه گردان‌های سرایا القدس در کرانه باختری اشغالی دشمن صهیونیستی را دوباره به گوشه رینگ برد و دشمن مجبور شد ۲۳ گردان مختلف را به شهرهای کرانه باختری انتقال دهد و به همین دلیل رژیم اشغالگر در کرانه باختری، غزه و خارج از فلسطین جنبش جهاد اسلامی را هدف قرار می‌دهد.


 نبرد جنین


عبد الرحمن درباره ارتقای عملکرد گردان جنین در نبرد جنین گفت: تحول ایجاد شده در عملکرد سرایا القدس نتیجه آمادگی‌های خوب و اقدام تاکتیکی بود، این نبرد نشان داد که گردان جنین به عنوان یک تشکل نظامی با رویکرد نظامی و تاکتیکی مناسبی اقدام کرده و طرح‌های دفاعی و هجومی دارد، گردان جنین توانست حمله بزرگ به اردوگاه در تاریخ سوم و چهارم ژوئیه با بیش از ۱۰۰۰ سرباز از یگان‌های مختلف را با ۳۰۰ تا ۴۰۰ نیرو از گردان‌های مقاومت و در رأس آنها سرایا القدس درهم شکند و این به منزله دستاوردی بزرگ است.


او افزود: در آن مقطع روزنامه‌های عبری زبان نیز اعتراف کردند که نیروهای موسوم به «نیروهای ویژه اسرائیلی» در آستانه اردوگاه جنین در مقابل دلاوری و قدرت نیروهای گردان جنین، آموزش خوب آنها و نیز استفاده‌شان از بمب‌های دست‌سازی که به دردسری واقعی برای دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تبدیل شد، شکست خوردند.


پیشرفت در ساخت سلاح


این کارشناس گفت: اقدام نظامی در کنار روحیه، به امکانات نیاز دارد، امکانات نظامی از جمله نوع اسلحه بسیار اهمیت دارد، از زمان بمباران خودروی تایگر در شهر جنین توسط نیروهای گردان جنین شرایط برای اشغالگران در کرانه باختری متفاوت شده و رژیم اشغالگر از ورود به شهرهای فلسطینی هراس دارد.


او افزود: در هر یورشی در کرانه باختری ما شاهد انفجار خودروهای زرهی اسرائیل هستیم؛ آن هم نه فقط در جنین و پیش‌بینی می‌شود که انفجار بمب‌های دست‌ساز در خودروهای زرهی اسرائیلی به تمامی شهرهای کرانه باختری اشغالی برسد.


عبد الرحمن تاکید کرد: توسعه ظرفیت‌های تسلیحاتی مقاومت به ویژه سرایا القدس در کرانه باختری خطری را برای نیروهای اشغالگر ایجاد خواهد کرد، مقاومت با توجه به توسعه آشکار و چشمگیر پتانسیل‌های نظامی خود، کار خود علیه رژیم اشغالگر را به خوبی انجام می‌دهد.


گردان جنین به دشمن ضربه زد


عزام ابوالعدس، کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در گفتگو با فلسطین الیوم اظهار کرد: گردان جنین در کرانه باختری یکی از نقطه عطف‌ها از زمان راه‌اندازی جنبش جهاد اسلامی است، کرانه باختری از سال ۲۰۰۷ در وضعیت رکود نظامی بود و زمانی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران ناامید بودند که کرانه باختری فعالیت نظامی خود را از سر بگیرد، سرایا القدس ایجاد شد و بار سنگینی را بر دوش کشید و به دشمن ضربه زد.


چتری برای تمامی نیروهای مقاومت


ابوالعدس گفت: گردان جنین به منزله تغییری کیفی و جدید در زمینه محبوبیت جنبش جهاد اسلامی در جامعه فلسطین بود و این جنبش پس از موفقیت در ایجاد گردان جنین به چتری برای بیشتر گروه‌های مقاومت در کرانه باختری تبدیل شد. گردان جنین توانست با وجود جنگ شدید اشغالگران علیه‌ جهاد اسلامی که با ترور رهبران آن همراه بود، پیروزی‌هایی را در نابلس، اردوگاه عسکر و طولکرم رقم بزند.


ارتباط میان کرانه باختری و غزه

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیمبازسازی پوست
بیشتر بخوانیمآیا لیزر موهای زائد خوبه؟ همه چیز در مورد آن

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *