انواع و مشخصات دامپتراک عظیم الجثه چیست؟

امروزه معادن بزرگ نهفته در دل کوه، راهسازی‌های گسترده خارج از شهرها، سدسازی، موج شکن‌ها نیاز به ماشین آلات و ابزارهایی دارند که با ماشین آلات شهری و حومه شهرها متفاوت است. با توجه به حجم کاری پروژه‌ها، ابعاد بزرگ و غول آسای این ماشین آلات در مقایسه با ماشین آلات شهری فراتر از تصور انسان‌هاست.

در این مقاله درباره دامپتراک، انواع و مشخصات دامپتراک عظیم الجثه ، نحوه انتخاب لاستیک مناسب, راهکار انتخاب مناسب دامپتراک را مورد بحث قرار می‌دهیم. در صورت نیاز به مشاوره در مورد تامین قطعات راهسازی و معدنی نظیر خرید قطعات دامپتراک کوماتسو می‌توانید بدون واسطه با تسیکو تماس بگیرید.

دامپتراک چیست ؟

نوعی کامیون‌های کمپرسی عظیم الجثه که در معادن برای حمل بار خارج از منطقه شهری استفاده می‌شوند دامپتراک می‌گویند. که تخلیه بار به کمک سازه هیدرولیکی است. بازوهای هیدرولیکی به کمک پیستون کمپرسور کفه پشتی یا باکت را بلند می‌کند و آنگاه تخلیه بار صورت می‌گیرد.

ظرفیت دامپتراک‌های عظیم الجثه

ظرفیت دامپتراک‌ها ۳۰ تا ۴۰۰ تن بار است ولی در ایران بین ۴۰ تا ۱۰۰ تن بار است. منبع تغذیه دامپتراک‌ها، موتور دیزلی و الکتریکی است. در صورت که ظرفیت دامپتراک بیش از ۳۰۰ تن باشد از موتور الکتریکی برای کاهش اتلاف انرژی و افزایش طول عمر دامپتراک استفاده می‌شود.

لاستیک مناسب برای انواع دامپتراک‌ ها

لاستیک اغلب این ماشین‌ها، بادی بوده و برای پرهیز از سنگین شدن بیش از حد ماشین و نیز اتلاف نیروی کششی، به ندرت از لاستیک‌های توپر استفاده می‌شود چون احتمال پنچری به خصوص در معادنی با صخره‌‌های تیز وجود دارد.

از طرفی لاستیک‌های عقب به دلیل قرار گرفتن بار بر روی آن‌ها از لحاظ ساختاری قوی‌تر هستند. برای انتخاب لاستیک مناسب به وزن دامپتراک، نور خورشید و اثر آن بر روی دمای محیط و خاک، گرما موتور، اسیدی یا قلیایی بودن خاک توجه کنید.

انواع مختلف دامپتراک‌ ها

دامپتراک‌ها دو نوع هستند:

  • قالب صلب ( ثابت ) : دامپتراک‌هایی که بر روی یک محور قرار دارند و به هنگام دور زدن، فقط چرخ های جلو می‌چرخند.
ماشین آلات معدنی دامپتراک صلب - تسیکو
  • قالب مفصلی ( کمرشکن ) : دامپتراک‌های مفصلی یا کمرشکن دارای مفصلی بین کابین و کفه پشتی ( باکت ) هستند. یعنی در هنگام دور زدن دامپتراک، چرخ‌های جلو با کابین به راحتی می‌چرخند و به اصلاح کمر دامپتراک شکسته می‌شود.
انواع دامپتراک کمرشکن - تسیکو

 بلاز ۷۵۷۱۰، بزرگترین دامپتراک دنیا

بلاز ۷۵۷۱۰ بزرگترین دامپتراک دنیا است. این ابر ماشین معدنی در اواخر سال ۲۰۱۳ تولید شده است و برای حرکت به هشت چرخ نیاز دارد. قابلیت حمل مواد تا ۴۰۰ تن را دارد. دارای ارتفاع ۸.۱۶ متری و طول ۲۰.۶ متری می‌باشد. ضخامت هر کدام از چرخ‌ها ۱.۶ متر و دارای شعاع ۲۰ متری است.

بلاز 75710 بدن بار می‌تواند 40 مایل در ساعت حرکت نماید که قدرت خود را از 4 موتور الکتریکی 1200 کیلوواتی دریافت می‌کند که 4600 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این دامپتراک توسط دو موتور دیزلی 16 سیلندر 65 لیتری MTU هدایت می‌شود که هر کدام از آن‌ها 2300 اسب بخار قدرت دارد.

این دو موتور با حجم ۶۵ لیتری بارهای سنگین را بلند می‌کند. زمانی که باری ندارد یکی از موتورها خاموش است تا مصرف سوخت کمتر شود. آشنایی با ابر ماشین‌ های معدن اطلاعات جامعی را در اختیار شما می‌گذارد.

ماشین آلات معدنی بلاز 75710، بزرگترین دامپتراک دنیا - تسیکو

دامپتراک  T282-C لیبهر

دامپتراک T282-C از بزرگترین دامپتراک‌ های تولیدی لیبهر هستند. وزن این دستگاه بدون بار 261 تن و ظرفیت جابه‌جایی بار آن 400 تن می‌باشد.

انتخاب موتور برای این برند توسط مشتری انتخاب می‌شود یعنی بین موتور MTU مدل 20V4000 که دارای 20 سیلندر و قدرت 3.750 اسب بخار و موتور CUMMINS مدل QSK78  که دارای 18 سیلندر و قدرت 3.500 اسب بخار است با توجه به نوع پروژه و قدرت مورد نیاز انتخاب و سفارش انجام می‌شود.

ماشین آلات معدنی دامپتراک  T282-C لیبهر - تسیکو

دامپتراک MT6300AC ترکس

این دامپتراک توسط شرکت Terex در سال 2008 معرفی شد. در سال 2010 از نام Terex Unit Rig MT6300AC به نام Bucyrus MT6300AC تغییر نام داد. ظرفیت دامپتراک MT6300AC ترکس 400 تن می‌باشد. وزن دستگاه به همراه بار بیش از 600 تن است.

قدرت دامپتراک MT6300AC ترکس توسط موتور MTU مدل DDC20V4000 تامین می‌شود که معادل 3.750 اسب بخار است.

ارتفاع دستگاه با باکت باز تا زمین ۱۳.۵ متر و ارتفاع دستگاه با باکت خوابیده ۷.۹۲ متر است. فاصله مراکز دو محور جلو و عقب ۶.۶۵ متر است.

ماشین آلات معدنی دامپتراک MT6300AC ترکس - تسیکو

دامپتراک F797 کاترپیلار

دامپتراک F797 در سال 2009 توسط شرکت کاترپیلار به بازار عرضه شد. این دامپتراک مجهز به موتور 20 سیلندر کاترپیلار مدل C175-20 ACERT با قدرتی معادل 3.793 اسب بخار است.
مخزن سوخت دامپتراک F797 ، 3.785 لیتر و ظرفیت باکت 267 مترمکعب می‌باشد. دامپتراک F797 ,15 متر طول دارد. حداکثر سرعت آن در حین حمل بار 68 کیلومتر بر ساعت است.

ماشین آلات معدنی دامپتراک F797 کاترپیلار - تسیکو

دامپتراک E ( 960E-1 ) 960 کوماتسو

دامپتراک 960E-1 کوماتسو مجهز به موتور 18 سیلندر مدل  SSDA18V170 با قدرتی معادل 3.500 اسب بخار است. این دامپتراک در سال 2008 به بازار وارد شد.

ظرفیت باکت دامپتراک E ( 960E-1 ) 960 کوماتسو 214 مترمکعب است و ظرفیت تانک سوخت دامپتراک E ( 960E-1 ) 960 کوماتسو حدود 5.300 لیتر می‌باشد. وزن عملیاتی این دامپتراک بیش از 575 تن اعلام شده است.

ماشین آلات معدنی دامپتراک E ( 960E-1 ) 960 کوماتسو - تسیکو

دامپتراک Euclid EH5000 هیتاچی

دامپتراک Euclid EH5000 دارای بدنه محکم و موتوری قدرتمند، معادل 2700 اسب بخار است ظرفیت تانک سوخت آن 3785 لیتر است . وزن عملیاتی دامپتراک Euclid EH5000 هیتاچی برابر با 316 تن، ارتفاع آن 7 متر و طول آن 14.3متر است.

ماشین آلات معدنی دامپتراک Euclid EH5000 هیتاچی - تسیکو

شرکت تسیکو در راستای فروش قطعات معدنی و راهسازی، با کسب نمایندگی‌های لازم اقدام به فروش قطعات دامپتراک به صورت آنلاین یا حضوری می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با پشتیبانی تماس بگیرید.

شماره واحد فروش: ۰۳۵۳۸۲۲۱۲۵۴ (داخلی ۱۰۲ یا ۱۰۱)

شماره واتساپ:

دامپتراک چیست؟ چند نوع موتور ماشین دامپتراک داریم؟

یکی از ماشین آلات معدنی برای جابجایی بار، با حجم و وزن زیاد در معادن است. که با انواع و مشخصات متفاوتی در شرکت‌های متفاوتی نظیر انواع دامپتراک کوماتسویی، انواع دامپتراک شانتویی و غیره تولید می‌شوند.
موتور دامپتراک به دو صورت دیزلی و الکتریکی است که در موتور دیزلی، ۷۰ درصد اتلاف انرژی دارد ولی در موتور الکتریکی دامپتراک، ۳۰ درصد اتلاف انرژی است.

ظرفیت دامپتراک چه قدر است؟ زمان استهلاک دامپتراک چه قدر است؟

ظرفیت دامپتراک بین ۳۰ تا ۴۰۰ تن است ولی در ایران از ۴۰ تا ۱۰۰ تن در معادن موجود است.
حداقل زمان استفاده مفید هر دامپتراک ۲۵ سال است و بعد از زمان عمر مفید دامپتراک، میزان اتلاف و انرژی مصرفی زیاد می‌شود

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *