زاهدان- ایرنا- رییس قوه قضاییه گفت: ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور خدمات رسانی قضایی به مردم سیستان و بلوچستان به تجهیز دادگستری مرکز این استان اختصاص خواهد یافت.


به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای پنجشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان و جمع بندی برنامه سفر یک روز به این استان اظهار داشت: برای رفع مشکلات پزشکی قانونی و ادارات ثبت اسناد و املاک این استان اقدامات عاجلی را انجام خواهیم داد .


وی ادامه داد: هم اینک  تنها در ۹ شهرستان سیستان و بلوچستان اداره ثبت اسناد و املاک دایر است که مقرر شد ادارات ثبت اسناد ۲ شهرستان استان هر چه زودتر راه‌اندازی شود و برای تأسیس ادارات در سایر شهرستان‌های استان نیز اقدامات مقتضی ترتیب داده شود.


رییس قوه قضاییه گفت: همچنین به صورت موقت هشت قاضی و به تناسب آن تعدادی کارمند به مجموعه دادگستری سیستان و بلوچستان اضافه می‌شود و سه شعبه دادگاه اعم از خانواده و حقوقی نیز به ساختار قضایی استان افزوده خواهد شد تا امور قضایی مردم سیستان و بلوچستان با سرعت بیشتری پیش رود.


حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در جریان سفر هیات عالی قضایی به سیستان و بلوچستان مسئولان قضایی به ۱۲ شهرستان عزیمت کردند و ضمن دیدارهای چهره به چهره و بدون‌واسطه با مردم از برخی مراکز و مراجع قضایی از جمله زندان‌ها بازدید به عمل آوردند.


وی ادامه داد: همچنین معاون اول قوه قضاییه و رییس دیوان عالی کشور با ۲۷۶ نفر از مراجعان به دستگاه قضایی به صورت چهره به چهره ملاقات کردند و در راستای رفع مسائل قضایی آنان دستورات مقتضی را صادر کردند.


رییس دستگاه قضا گفت: همچنین نامه‌های مکتوب مردمی نیز واصل شده است که در خصوص آنها ترتیب اثر داده خواهد شد و نتایج به اطلاع فرستندگان نامه‌ها خواهد رسید.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای بر رفع مشکلات قضایی در سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: ساختمان پزشکی قانونی در برخی شهرستان‌های این استان دایر نیست و در برخی دیگر از شهرستان‌های استان نیز نواقصی در ساختمان‌های پزشکی قانونی وجود دارد که برای رفع این مشکل ترتیباتی را اتخاذ خواهیم کرد و با مساعدت استانداری بین هفت تا هشت میلیارد تومان به این موضوع اختصاص خواهد یافت.


رییس قوه قضاییه بر برنامه ریزی برای انتقال ۲ الی سه زندان سیستان و بلوچستان از مرکز به خارج از شهرها تاکید کرد و اظهار داشت: برای تحقق این مهم با مساعدت دولت و استانداری پنج الی ۶ میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت.


رییس دستگاه قضا افزود: برای دادگستری مرکز سیستان و بلوچستان نیز حدود ۲۴۰ میلیارد تومان برآورد هزینه شده است که باید در ردیف ملی گنجانده شود و اقدامات ناظر بر آن در دستور کار قرار گیرد.


وی به انجام چند مورد ملاقات مردمی خود در جریان سفر به سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: عمده درخواست‌های ارائه شده مردمی اعطای تخفیف مجازات برای خویشاوندان محکوم‌شان و گلایه از تأخیر در رسیدگی‌های قضایی بود.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تاکید کرد: برای مرتفع کردن مسائل و مشکلات مردم در حد مقدورات قانونی اقدام لازم را به عمل خواهیم آورد.


وی با اشاره به دلایل اطاله رسیدگی‌ها به برخی از پرونده‌های قضایی در سیستان و بلوچستان، گفت: در برخی پرونده‌های ناظر بر جرائم سنگین مانند قتل عمد، فرآیندهای تحقیق و رسیدگی زمان‌بر است؛ از سوی دیگر تعدادی از پرونده‌های کثیرالشاکی نیز در استان وجود دارد که بعضاً ردیابی و کارشناسی اموال مرتبط با این پرونده‌ها طولانی می‌شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ظرفیت معتمدان و سران طوایف در سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به فرهنگ حاکم در این استان توسعه فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل اختلافات برپایه بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های مردمی و نفوذ کلام رؤسای طوایف ضروری است.


به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ششمین سفر رسمی استانی خود امروز به همراه جمعی از مسوولان عالی قضایی به سیستان‌وبلوچستان سفر کرد.
دیدار با اقشار مختلف مردمی و روحانیون شیعه و سنی سیستان و بلوچستان، دیدار با قضات و کارکنان دادگستری این استان، حضور در شورای اداری و بررسی مشکلات قضایی استان و تصویب مصوبات برای رفع مشکلات دستگاه قضایی از مهمترین برنامه‌های سفر رییس قوه قضاییه به استان پهناور سیستان و بلوچستان بود.


در این سفر معاون اول قوه قضاییه، رییس دیوان عالی کشور، وزیر دادگستری، معاون سیاسی قوه قضاییه، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، رییس دیوان عدالت اداری، معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، رییس سازمان بازرسی، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، رییس ثبت اسناد و املاک کشور، معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، رییس سازمان زندان‌های کشور و رییس سازمان پزشکی قانونی در این سفر رییس قوه قضاییه را همراهی کردند.


 «حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق» معاون اول قوه قضاییه و «حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم» رییس دیوان عالی کشور به منظور انجام دیدارهای مردمی در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان حضور داشتند؛ «حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری» دادستان کل کشور به همراه «عمرانی» معاون قضایی خود نیز به منظور بررسی مشکلات و وضعیت قضایی شهرستان چابهار و انجام دیدارهای مردمی، به این شهر سفر کردند.
«رحیمی» وزیر دادگستری از اداره کل تعزیرات حکومتی زاهدان بازدید کرد و «حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد» دادستان انتطامی قضات با قضات این شهرستان دیدار داشت؛ علاوه بر این‌، «سراج» معاون سیاسی قوه قضاییه در شهرستان میرجاوه حضور پیدا  و «الفت» معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه به خاش رفت. 
مشکلات و وضعیت قضایی شهرستان کنارک در سفر «خداییان» رییس سازمان بازرسی کل کشور به این شهرستان مورد رسیدگی قرار گرفت. علاوه بر آن، «حجت‌الاسلام قدرتی» معاون حقوقی قوه قضاییه به شهرستان هامون رفت.
همچنین در جریان سفر هیات عالی قضایی به استان سیستان و بلوچستان، «بابایی» رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شهرستان ایرانشهر، «جهانگیر» معاون اجتماعی در شهرستان زهک، «حجت‌الاسلام مظفری» در شهرستان نیکشهر، «محمدی» رئیس سازمان زندان‌ها در سراوان، «حجت‌الاسلام پورخاقان» رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در شهرستان هیرمند و «مسجدی» رییس سازمان پزشکی قانونی در شهرستان سرباز حضور داشتند.


حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پایان سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان، پنجشنبه شب با بدرقه رسمی مسوولان استان زاهدان را همراه با هیات عالی رتبه قضایی به مقصد تهران ترک کرد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *