ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد دانشجویان دوره تخصص زنان در مشهد نسبت به سال‌های گذشته به یک‌سوم کاهش پیدا کرده و باید سیاست‌های کلی نگه‌داشت پزشک یا ایجاد انگیزه و مشوق‌ها عملی شود.


رضا وثوقی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کمبود پزشک متخصص زنان اظهار کرد: در حال حاضر در اکثر رشته‌ها افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی دارند، ریزش داشته و هر سال تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های تخصصی از جمله زنان در حال کاهش است.


وی افزود: تعداد فارغ‌التحصیلان در رشته‌های حیاتی و اصلی مانند زنان، جراحی و بیهوشی به دلیل درآمد، بی‌انگیزشی و مسائل مختلفی ریزش داشته و تمایل به ادامه تحصیل در این رشته‌ها کمتر شده است. در شهر مشهد از گذشته متخصص زنان داشتیم اما در اکثر شهرستان‌ها با کمبود پزشک متخصص زنان روبه‌رو هستیم.


وثوقی‌مقدم با اشاره به کمبود متخصصان در کشور، عنوان کرد: امیدواریم تدابیری اتخاذ و در بین دانشجویان ‌ انگیزه ایجاد شود. هر سال روند کاهشی در تعداد فارغ‌التحصیلان داریم، در نتیجه با کمبود پزشک در اکثر رشته‌ها مواجه می‌شویم.


مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مشهد یکی از مراکز آموزشی متخصص زنان است. تعداد دانشجویان دوره تخصص زنان در مشهد نسبت به سال‌های گذشته به یک‌سوم کاهش پیدا کرده و باید سیاست‌های کلی نگه‌داشت پزشک یا ایجاد انگیزه و مشوق‌ها عملی شود. اگر الان سیاست‌ها تغییر کند حداقل چهار تا پنج سال زمان می‌برد که این تغییر سیاست اثر مثبت خود را بگذارد و حداقل روند کاهشی در متخصص زنان متوقف شود.


وی ادامه داد: رشته‌هایی مانند زنان استرس شغلی بالایی دارد و پزشک با جان دو انسان سروکار دارد، بنابراین ممکن است دست از کار بکشند یا کار خود را محدود کنند که این در آینده‌ای نه چندان دور اثر خود را نشان می‌دهد.


وثوقی‌مقدم با اشاره به اینکه در بیمارستان‌های مشهد ‌به دلیل کلان‌شهر بودن افرادی زیادی تمایل دارند که در این شهر کار کنند، تصریح کرد: با این شرایط برای کمبود پزشک زنان نمی‌توان مشهد را مبنا قرار داد، بلکه باید به سایر شهرها نیز توجه شود. در حال حاضر مشهد کمبود خاصی در زمینه پزشک متخصص زنان در سطح بیمارستان‌ها ندارد؛ زیرا از قبل پزشک متخصص زیادی وجود داشته، بلکه دغدغه ما شهرستان‌های اطراف است.


بسیاری از شهرهای کوچک ما متخصص زنان ندارند


مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در حال حاضر اگر قرار است در شهرستان‌ها ۳۰ روز در ماه پزشک داشته باشیم، با دو پزشک پوشش می‌دهیم که هر پزشک ۱۵ شبانه‌روز باید کشیک داشته باشد. با این کف شرایط توانستیم شهرستان‌ها را پوشش دهیم اما برخی شهرها مانند باخرز، رشتخوار و خلیل‌آباد مشکلات بیشتری دارند. ما در ابتدا ناچار شدیم پزشک شهرهای کوچکتر را کاهش دهیم و به شهرهای بزرگتر بفرستیم، بنابراین در یکی، دو سال اخیر بسیاری از شهرهای کوچک ما خالی شدند و متخصص زنان ندارند.


وی بیان کرد: مشهد کلان‌شهری است که باید استان‌های خراسان، سیستان‌وبلوچستان و سمنان را پوشش دهد. همچنین شهری زیارتی است که افراد زیادی برای دریافت خدمات درمانی به آن مراجعه می‌کنند. این قضیه باید به گونه‌ای جدی مدنظر قرار گیرد. حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران ما در بیمارستان‌های دولتی مشهد، غیر مشهدی هستند.


تعداد پزشکان مرد در حال کاهش است


وثوقی‌مقدم با بیان اینکه یکی از  مشکلات ما در حال حاضر کمبود پزشک مرد است، عنوان کرد: در بسیاری از رشته‌ها مانند جراحی حضور مردان ضروری است. این رشته‌ها استرس زیادی برای خانم‌ها دارد که قابل تحمل نیست. در حال حاضر مردان تمایلی به تحصیل ندارند و بیشتر فارغ‌التحصیلان ما خانم هستند که بعد از فارغ‌التحصیلی مشکلات خاص خود را دارند. تعداد پزشکان مرد در حال کاهش بوده و انگیزه‌های مالی باعث شده مردان از ادامه تحصیل امتناع کنند.


مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مشکل ما عدم تمایل به تحصیل است که موجب مشکل کمبود پزشک در کشور می‌شود. 

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیم بورس خرید نهال کجاست؟ نکات خرید نهال چیست؟
بیشتر بخوانیم راهنمای خرید نهال

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *