تهران – ایرنا – نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی اصلاح ساختار جشنواره فیلم فجر است گفت: باید ساختار جشنواره تغییر یافته و برنامه و طرحی نو جایگزین شود.


«بیژن نوباوه وطن» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره تحلیل خود از جشنواره فیلم فجر امسال گفت: جشنواره فیلم فجر یکی از مهمترین بخش‌های فرهنگی کشور است که پس از انقلاب اسلامی پایه گذاری شد و خدمات ارزنده‌ای هم به کشور و انقلاب انجام داده است.


نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این جشنواره برای افراد و شخصیت‌هایی که تلاش کردند در بخش‌هایی فرهنگی و سینمایی کشور آثار فیلمسازی خود را ارائه دهند، دریچه‌ای جدید گشود تا افکار واندیشه‌های آنها در چارچوب نظام اسلامی به خوبی دیده شود.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اما در دولت قبل آثاری به جشنواره ارائه شدند که در شان ومنزلت انقلاب اسلامی و مردم کشور نبودند و این رویه در سال‌های گذشته هم دیده شده است. البته خوشبختانه قدرت ارزیابی مردم از فیلم های ارزشی از غیر ارزشی بالا است و به درستی فیلم‌هایی که مخالف نظام و فرهنگ اخلامدار جامه است، شخیص داده و موضع گیری خاصی مقابل آن اتخاذ می‌کنند.


برخی از موقعیت جشنواره فیلم برای بیان اعتقادات خود سوء استفاده می‌کنند


وی با انتقاد از توهین یکی از نویسندگان فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر به احکام اسلامی، گفت: این حواشی مربوط به ذات خود جشنواره نیست بلکه برخی از افراد از موقعیت جشنواره سوء استفاده می‌کنند تا اعتقادات خود را که مخالف هنجارهای جامعه است، مطرح کنند و در حقیقت از جایی خط می‌گیرند.


نوباوه درباره اینکه چه اصلاحاتی برای عدم تکرار چنین رویکردی در جشنواره فیلم فجر باید انجام داد، عنوان کرد: مشکل خود جشنواره فیلم نیست چرا که جشنواره فیلم فجر باید همچنان تداوم یافته وحتی قوی تر از گذشته برگزار شود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم طرح های قابل دفاعی برای ارتقاء سطح ارزشی جشنواره و اصلاح ساختار آن دارد. اما مشکل درباره موانع موجود برای داوری آثار و نمایش فیلم‌ها است که باید ساختار آن تغییر یافته و برنامه و طرحی نو جایگزین شود.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد:‌ اگر نهادهای زیر مجموعه جشنواره فیلم کار خود را به درستی، دقت و وسواس خاصی انجام دهند، برخی از مشکلات که ضد ارزش‌های اخلاقی جامعه در بخش فیلم است کم رنگ خواهد شد.


نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به فیلم‌هایی که در دولت قبل اجازه ساخت گرفتند، گفت: در آن زمان هم مجلس تاکید داشت که پروانه ساخت برای آثاری که ناهنجار هستند اعطا نشود. چرا که در صورت اعطای پروانه ساخت، ممکن است به فیلم مجوز اکران داده نشود که سبب ضرر و زیان به فیلم ساز و تهیه کننده و سایر عوامل خواهد شد.


وی ادامه داد: چگونگی اعطای پروانه ساخت، اعطای پروانه نمایش، گزینش هیات انتخاب و هیات داوری  هم نیاز به تغییرات دارد. چرا که اگر طبق روال قانونی این بخش‌ها به درستی کار خود را انجام دهند، با چنین مشکلاتی روبه رو نخواهیم شد.


نوباوه با تاکید بر اینکه همه دنیا نسبت به فرهنگ کشور خود حساس هستند، گفت: اگر در کشوری، فرهنگ آنها توسط عده‌ای زیرپا گذاشته شود، مردم به هنجارهای فرهنگی و مذهبی خود حساسیت نشان داده و با آن برخورد خواهند کرد. اما این روالی که در جشنواره فیلم فجر حاکم است،‌ برگرفته از دولت قبل است. ولی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی دولت سیزدهم نسبت به تغییر این رویه پیگیری جدی دارد. چرا که افراد حاکم بر برخی از بخش های جشنواره، ارتباطی با سینمای واقعی انقلاب اسلامی ندارند.


این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید در ارائه و مدیریت جشنواره فیلم تمهیداتی دیده شود تا آثاری در شان انقلاب و نظام  به جشنواره راه پیدا کنند، تصریح کرد: حتی در آثار خارجی که قرار است از سال آینده با جشنواره فیلم فجر ادغام شده و نمایش داده شوند، باید فیلم هایی انتخاب شوند که هنجارهای کشور را رعایت کنند و این رویه در جشنواره فیل کن یا اسکار طبق اصولی که تعریف کردند هم رعایت می‌شود.


وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم نیز در پی اصلاح قوانین موجود به جا مانده از دولت قبل در موضوع جشنواره فیلم است  تا همراه با بر بهره بردن از افراد انقلابی متخصص، نشر اخلاقیات با استفاده از فیلم توسعه یابد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت ارشاد  قوانینی شفاف در حوزه هنجارهای اخلاقی به ویژه بخش فیلم و سینما تدوین خواهد کرد که این رویه تاثیر مثبتی در نحوه انتخاب هیات داوران، شورای اکران و … خواهد گذاشت تا صاحب نظران متخصص و معتقد به ارکان نظام اسلامی در این بخش‌ها فعالیت کنند.


فیلم «موقعیت مهدی» نشان داد مردم قهرمان پروری در دفاع مقدس را دوست دارند


نوباوه در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به فیلم «موقعیت مهدی» که بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر شد، گفت: قهرمانان در همه جای دنیا و در هر فرهنگی جایگاه ممتاز و والایی دارند. یعنی در هر فرهنگی قهرمانان ملی مهمترین شخصیت‌هایی هستند که در ژانر ساخت فیلم قرار می‌گیرند.


وی ادامه داد: دفاع مقدس هم در ژانر خود دارای ویژگی‌های بارزی است که همه مردم آن را دوست دارند. البته اگر دیده می‌شود در مقاطعی تولیدات ما در در این ژانر در خور توجه نیست، به دلیل ضعف در محتوا، فیلمنامه و پردازش آن است که باید نهادهای مربوطه کمک کنند تا فیلم‌های دفاع مقدس در قواره دفاع مقدس ساخته شوند.


نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فیلم «موقعیت مهدی» درباره شخصیت شهید «مهدی باکری»‌ به عنوان یکی از فرمانده هان بزرگ دفاع مقدس است که چنین شخصیت‌های ارزنده‌ای در سپاه، ارتش، جهاد حتی بخش هسته‌ای کشور کم نیستند. اما هیچگاه به درستی به چنین شخصیت‌هایی در سینما پرداخته نشده است. ولی وقتی افراد مومن با فیلمنامه‌ای درخور توجه اقدام به  فیلم سازی دراین ژانر می‌کنند، تحسین همگان را جلب خواهند کرد.


وی ادامه داد:‌ پیش از این هم فیلمسازانی مانند «ابراهیم حاتمی کیا» فیلم هایی را در ژانر دفاع مقدس کار کردند که با استقبال عمومی رو به رو شد و اگر چنین فیلم‌هایی را که معرف قهرمانان ملی ما در همه زمینه‌ها است، کار کنیم،‌ با استقبال عموم مردم مواجه خواهد شد. چرا که تحسین فیلم موقعیت مهدی از سوی تماشگران نشان داد مردم قهرمان پروری در این ژانر را دوست دارند.


نوباوه خاطرنشان کرد: شهدای هسته‌ای، شهدای مدافع حرم، شهدای جنگ و انقلاب همه دارای شخصیت‌های ویژه و خاص هستند که موقعیت مهدی سبب تشویق فیلمسازان برای ساخت بیشتر فیلم در این ژانر شد و نشان دهد که همچنان مردم به ژانر دفاع مقدس اقبال مثبتی نشان می‌دهند.


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *