ایسنا/هرمزگان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان با بیان اینکه تاثیر بسزایی بر وضعیت بیماری مالاریا در ایران دارد، گفت: متاسفانه استان هرمزگان بخاطر وجود اتباع خارجه در بیماری مالاریا در کشور پیشرو است و بیشتر این اتباع مهاجرین افغانی و پاکستانی هستند.


دکتر عبدالجبار ذاکری صبح امروز (۲۲ خردادماه) در جلسه کمیته دانشگاهی حذف مالاریا و کنترل پشه آئدس و بررسی شرایط شرق کشور، افزود: وقوع سیل و زلزله چند وقت اخیر در پاکستان و همچنین وضعیت نابسامان سیاسی بوجود آمده در افغانستان باعث شد جمعیت بسیاری از این دو کشور از طریق استان سیستان و بلوچستان وارد کشور شوند و این روند باعث شد امسال در مقابل بیماری مالاریا در شرایط سخت تری قرار بگیریم.


وی با اشاره به مشکلات اجتماعی و سیاسی در افغانستان، تصریح کرد: با این اتفاق‌ها و ورود مهاجرین، متاسفانه وضعیت انتقال بیماری مالاریای شهرستان ایرانشهر در سیستان و بلوچستان نگران کننده شده است.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر ایجاد حساسیت، تشکیل کارگروه های شهرستانی و همچنین بررسی دقیق ساکنین مناطقی که بیشترین جمعیت مهاجر در آنها رفت و آمد و یا سکونت دارند تاکید کرد.


وی با تشریح وضعیت بیماری مالاریا در هرمزگان و ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم جهت کنترل بیماری، اضافه کرد: برنامه رسمی کشور برای ریشه کن کردن این بیماری با هدف قطع چرخه انتقال محلی بیماری از سال ۱۳۳۴ آغاز شد و در حال حاضر اقدامات زیادی برای کنترل این بیماری در حال انجام است.

ذاکری بیان کرد: در شهرستان جاسک که تقریبا دارای بیشترین مبتلای مالاریا وارده را دارا است، ۲ هزار و ۴۱۶ مکان در ۱۲ کانون و در شهرستان بشاگرد که چرخه انتقال بیشتری دارد ۶۷۸ مکان سمپاشی شده است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *