وزیر امور خارجه سابق چین امروز (دوشنبه) در اظهارنظری همراه با کنایه به آمریکا گفت، کشورش به همراه ژاپن و کره جنوبی باید پیام واضح نزدیکی به یکدیگر برای همکاری و مقاومت در مقابل فشار قلدری و سلطه را بفرستند.


به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، وانگ یی، رئیس دفتر کمیسیون امور خارجه حزب حاکم کمونیست چین با موضوع احیای همکاری بین چین، ژاپن و کره جنوبی در یک مجمع سازماندهی شده از سوی “دبیرخانه همکاری سه جانبه”، نهادی که با توافق مقامات سه کشور ایجاد شد، سخنرانی کرد.


این سخنرانی همزمان با افزایش تنش‌ها بین آمریکا و چین و همچنین تلاش‌های واشنگتن برای برقراری روابط نزدیک‌تر با ژاپن و کره جنوبی در راستای مقابله با نفوذ منطقه‌ای فزاینده پکن صورت گرفته است.


وزارت خارجه چین در بیانیه خود تصریح کرد، وانگ یی از کره جنوبی و ژاپن خواست “احساس خودمختاری استراتژیک را تقویت، وحدت و ثبات منطقه‌ای را حفظ و در برابر بازگشت ذهنیت جنگ سردی مقاومت کنند و همچنین از فشار قلدری و سلطه رها باشند.”


این وزارتخانه دولت چین تصریح کرد، هر چند وانگ یی نامی از آمریکا در صحبتهایش نبرد اما گفت، “بعضی از کشورهای بزرگ خارج از منطقه” تلاش داشته اند تا در ضمن جستجوی دستاوردهای جغرافیایی برای خود، تفرقه را جایگزین وحدت کنند.


وانگ یی افزود: “اگر اجازه به گسترش این روند بدهیم، این موضوع نه فقط باعث مداخله جدی در پیشرفت مناسب همکاری سه جانبه می‌شود، بلکه همچنین تنشها و تقابل را در منطقه افزایش می‌دهد.”


وانگ یی بر لزوم حل اختلافات از طریق گفتگو و مشورت تاکید کرده و با سخنان یا اقداماتی که منطقه را وارد جنگ کند، مخالفت کرد.


نشست دبیرخانه همکاری سه جانبه پکن، توکیو و سئول در شهر ساحل چینگدائو در شرق چین برگزار شد. وانگ یی همچنین خواستار تسریع مذاکرات در مورد مناطق آزاد تجاری و تلاش برای آزاد و هموارسازی تجارت میان کشورهای همسایه شد.


با این حال، این دیپلمات ارشد چین بر مخالفت پکن با طرح ژاپن برای رهاسازی آب تصفیه شده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در دریا تاکید کرد و گفت که این امر بر اکوسیستم دریایی و ایمنی مردم تأثیر خواهد گذاشت.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرآموزش چاپ و بسته بندی توسط حامد ایرانپور

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *