ایسنا/قزوین به همت میراث فرهنگی و حوزه هنری قزوین جشن «کودکان، میراث‌دارانان آینده» همزمان با دومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در قزوین برگزار شد.


به گزارش ایسنا، کاخ چهلستون یا عمارت کلاه‌فرنگی قزوین یکی از زیباترین ساختمان‌های تاریخی قزوین در میدان آزادی قزوین (سبزه میدان) واقع شده است. این کاخ از آثار مهم دوره صفوی و تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی شاه تهماسب در اواسط قرن دهم هجری قمری است. این بنا حدود ۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و بر اساس معماری ایرانی در ۲ طبقه ساخته شده است.


همزمان با هفته کودک و جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی به میزبانی قزوین، به همت میراث فرهنگی و حوزه هنری بازدید دانش‌آموزان از کاخ چهلستون قزوین تدارک دیده شد، به عنوان خبرنگار به مراسم دعوت شده‌ام؛ وارد کاخ می‌شوم، در نگاه اول رواق کاخ با ستون‌های آجری، بنا با قوس‌های نیم‌دایره‌ای و ستون‌های چوبی استوار در ایوان به چشم می‎خورد.


نقاشی‌های دیواری طبقه اول نشان از هنر نگارگری مکتب قزوین و شهرت جهانی دارد، پنجره‌های کاخ با شیشه‌های رنگی در نگاه هر مخاطبی چشم‌نواز است.


حضور دانش‌آموزان قد و نیم قد به این کاخ نشاطی تازه بخشیده است، دانش‌آموزان پسر در حالی که آذوقه‌شان را میل می‌کنند، مرتب می‌نشینند تا صحبت‌های راهنمای گردشگری را بشنوند.


در حاشیه این بازدید محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برنامه‌های تدارک دیده شده در حوزه هنری همواره بر پایه ۲ هدف از جمله عبرت پژوهی از گذشته و توسعه مخاطب صورت می‌گیرد.


وی ادامه داد: این ۲ هدف در همکاری با میراث فرهنگی همزمان با دومین جشنواره میراث فرهنگی محقق می‌شود چراکه در این راستا می‌توانیم از ظرفیت اماکن تاریخی علی‌الخصوص دولتخانه صفوی و موزه شهر قزوین استفاده کنیم تا نسل نوجوان با پیشینه غنی شهر قزوین آشنا شوند.


رئیس حوزه هنری قزوین عنوان کرد: امروز در این بازدید ۱۳۰ دانش‌آموز دختر و ۱۳۰ دانش‌آموز پسر از پایه اول، دوم و سوم ابتدایی حضور دارند.


وی با اشاره به هدف برگزاری این برنامه، بیان کرد: با توجه به هفته کودک و دومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی جشنی برپا کردیم تا در این جشن کاخ چهلستون توسط راهنمای گردشگری به دانش‌آموزان معرفی ‌شود. چنین برنامه‌هایی سبب می‌شود که کودکان این دیار، هویت تاریخی و فرهنگی شهر خود را بشناسند و تاریخ نسل‌ به نسل مرور شود.


کمی آن طرف‌تر مجری در حال برگزاری برنامه برای دانش آموزان دختر است، دیدن شوق و خنده بر لب‌هایشان انرژی امروزم را تأمین می‌کند.


جشن «کودکان، میراث‌دارانان آینده» در قزوین برگزار شد


جشن «کودکان، میراث‌دارانان آینده» در قزوین برگزار شد

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *