ایسنا/آذربایجان شرقی بیست و پنجمین مانور زلزله در مدارس آذربایجان شرقی همزمان با سراسر کشور برگزار شد و مدرسه دبیرستان موحد ناحیه چهار تبریز میزبان برنامه متمرکز استانی این رویداد بود.


مدارس استان، امروز هشتم آذر ماه متفاوت‌تر از همیشه هستند و فضای خاصی بر تمامی آن‌ها حاکم است؛ شاید برای شما همه سوال باشد که چرا امروز پای نیروهای امدادی هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی به مدرسه‌ها باز شده است؟ همه ساله، مانور سراسری زلزله در مدارس اجرا می‌شود.

امسال زنگ مانور زلزله راس ساعت ۱۰ روز چهارشنبه، هشتم آذر ماه در تمامی مدارس آذربایجان شرقی به صدا درآمد و بیست و پنجمین دوره از مانور زلزله با شعار “مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور” راس ساعت  با هدف آموزش پناهگیری، خروج صحیح، خود امدادی برگزار شد.

مانور زلزله امسال تفاوتی عمده با مانورهای سال گذشته دارد و مقرر شده است که آموزش‌ها در این خصوص در یک روز خلاصه نشده و آموزش‌های و توصیه‌های ایمنی لازم در این زمینه توسط مربیان سازمان دانش‌آموزی و جمعیت هلال احمر به دانش آموزان، مربیان و خانواده‌ها در مدارس، مساجد و مکان‌های عمومی به ویژه در خصوص خانه‌های جوار مدرسه ارائه شود.

به گفته رئیس سازمان دانش‌آموزی آذربایجان شرقی، با توجه به زلزله‌خیز بودن این استان، پیش مانور زلزله روز سه‌شنبه، هفتم آذر ماه و جلسات متعدد در این زمینه با سازمان مدیریت بحران برگزار شده و مانور اصلی هشتم آذر ماه برگزار شد.

زمین لرزه یکی از مهمترین بلایای طبیعی بوده که همه ما در یک دهه اخیر آن را در بزرگی‌ها و شدت‌های مختلف تجربه کرده‌ایم؛ جدا از استحکام سازه‌ها، رفتار درست و به جا در حوادث این چنینی می‌تواند از بحران‌های بعدی جلوگیری کند.

اولین کاری که پس از احساس زمین لرزه می‌کنید، بسیار مهم بوده و آشنایی با نحوه پناهگیری و خروج صحیح، شناسایی نقاط امن خانه، محل کار و مدارس، نحوه حفاظت از سر، عدم استفاده از آسانسور و خودداری از دویدن هنگام زمین لرزه از جمله موارد ایمنی مورد تاکید از سوی کار کارشناسان امر برای جلوگیری از تلفات بیشتر است.

یکی از اهداف اصلی برگزاری مانور زلزله در مدارس نیز همین بوده و امروز دبیرستان موحد ناحیه چهار تبریز میزبان این رویداد بزرگ است. دانش آموزان به محض نواخته شدن زنگ مانور زلزله دستانشان را روی سرشان گذاشته و به زیر نیمکت‌ها می‌روند و تعدادی از دانش‌آموزانی که سر پا هستند در گوشه‌های امن کلاس که از قبل شناسایی شده‌اند، پناه‌گیری می‌کنند و پس از اتمام زمین لرزه همگی به سرعت در حلقه‌های امن دور هم جمع می‌شوند.

به نظر می‌رسد چند نفری مصدوم شده باشند، یکی از دانش‌آموزان نزدیک مصدوم شده و با خلوت کردن اطراف او پس از لمس نبض مصدوم و اطمینان از زنده بودنش به طرف گروه‌های امدادی دویده و از آن‌ها کمک می‌خواهد. گروه‌های امدادی در حال رسیدگی به مصدوم دیگری هستند و توصیه می‌کنند مصدوم را به هیچ عنوان تکان ندهند، نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس پس از چند دقیقه بر بالین مصدوم حاضر شده و تلاش می‌کنند تا جلوی خونریزی را بگیرند و مصدومان را با رعایت اصول ایمنی به بیرون از محل حادثه انتقال می‌دهند.

دانش آموز دیگری نیز در حال کمک به نیروهای امدادی و کمک به شناسایی محل انشعابات و قطع آن‌ها به منظور جلوگیری از هرگونه انفجار و یا برق گرفتگی است و یکی از دانش آموزان در پی یافتن جعبه کمک‌های اولیه‌ای است که از قبل آماده کرده و برای چنین روزی نگه داشته است، بالاخره پس از چند دقیقه جعبه را پیدا کرده و از محتویات آن برای باندپیچی زخم‌های سطحی و عفونی زخم‌ها استفاده می‌کند.

آن بیرون نیروهای آتش‌نشانی به کمک نیروهای دواطلب آتش‌نشان در حال خاموش کردن آتش ناشی از وقوع زمین لرزه به دلیل نشت گاز هستند و دانش‌آموزان دواطلبی که از قبل با نحوه خاموش کردن آتش آشنا شده‌اند، کپسول را به طرف شعله‌های سرکش آتش گرفته‌اند.

سگ‌های زنده‌یاب تیم تجسس جمعیت هلال احمر به محل حادثه ورود کرده و در حال جست‌وجوی افراد زیر آوار هستند و درست موقعی که دانش‌آموزان در حال دیگر یاری هستند، پس لرزه‌ای رخ داده و صدای جیغ و داد بلند می‌شود و دانش‌آموزان امدادگر از همه می‌خواهند پناهگیری صحیح را اجرا کرده و از دویدن خودداری کنند، سناریو همچنان ادامه دارد و آموزش‌های مربیان و دوره‌های پدافند غیرعامل در چنین مواقعی می‌توانند عملی شده و نجات‌بخش جان چندین نفر باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در حاشیه این مراسم با اشاره به زلزله‌خیز بودن استان آذربایجان شرقی، گفت: زلزله پدیده‌ای غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل کنترل بوده و کسب آمادگی‌های لازم موثرترین عامل پیشگیری از خسارت‌های جبران‌ناپذیر به هنگام وقوع این حادثه است.

پناهعلی حسین‌زاه، مناسب‌ترین گروه سنی برای ارائه آموزش‌های ضروری به منظور آمادگی در برابر زمین لرزه را جامعه دانش‌آموزی عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور می‌توانند آموزش‌های لازم را در ین زمینه دیده و به طور موثر عمل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با تقدیر از عوامل برگزارکننده مانور زلزله در مدارس سراس استان و همکاری دانش‌آموزان، بیان کرد: آذربایجان شرقی جزو استان‌های زلزله خیز بوده و جا دارد تمهیدات ایمنی لازم در این زمینه را لحاظ کنیم.

مرتضی مینویی با اشاره به وقوع بیش از هفت هزار زلزله طی سال گذشته، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهند که ۱۸۵ مورد از زمین‌ لزره‌های سال گذشته بیش از چهار ریشتر قدرت داشتند؛ بنابراین آموزش و کسب مهارت‌های لازم به آحاد جامعه به ویژه دانش‌آموزان که قشرعظیمی از اعضای جامعه را تشکیل می‌دهند، ضروری و جزو اولویت‌های مدیریت بحران است.

وی متذکر شد: مانور سراسری زلزله در مدارس در دو محور اساسی پناهگیری صحیح و خروج اضطراری و محورهای فرعی اطفاء حریق، نجات و حمل مصدوم، برپایی چادر، اسکان و نحوه قطع انشعابات برق و گاز برگزار شد؛ لازم است که آموزش‌های تئوری به صورت کاربردی عملیاتی نیز اجرایی شوند و واکنش مناسب در زمان بحران و مانورهای این چنینی در ضمیر ناخودآگاه دانش‌آموز نقش ببندد تا به هنگام مواجهه با پدیده‌های طبیعی خودشان و دیگران را ایمن نگه دارند.

یادتان باشد اگر داخل خانه هستید، همانجا مانده و به یک جای امن در داخل خانه رفته و از پنجره‌ها و شیشه‌ها دور شویم و به هیچ عنوان از آسانسور استفاده نکنید. روی زمین نشسته و پناهگاهی مثل یک میز پیدا کرده و تا پایان زلزله محکم آن را نگه دارید. اگر در داخل رختخواب هستید، همانجا مانده و سر و گردن خود را با بالش محافظت کنید و اگر بیرون هستید از ساختمان‌ها درختان و کابل‌های برگ دور بمانید و روی زمین بنشینید.

اگر داخل خودرو هستید، سریع کنار بزنید و از معابر روگذر، پل‌ها و چراغ‌های خیابان دور بمانید و اگر زیر آوار گیر افتاده‌اید، دهان خود را با یک پارچه بپوشانید و با تولید صدا از طریق ضربه وارد کردن، دیگران را با خبر کنید.

لوله‌های آب و گاز و خطوط برق را بررسی کنید و در صورت آسیب دیدن به سرعت آن‌ها را قطع کنید، اگر در محل بوی گاز پیچیده است، درها و پنجره‌ها را باز کنید و آنجا را به سرعت ترک کرده و به آتش‌نشانی خبر دهید. از ساختمان‌های آسیب دیده فاصله گرفته و مراقب آوار و شیشه‌های شکسته باشید و برای جلوگیری از بریدگی پا، کفش محکم یا چکمه بپوشید.


بیست و پنجمین مانور زلزله در مدارس آذربایجان شرقی برگزار شد



بیست و پنجمین مانور زلزله در مدارس آذربایجان شرقی برگزار شد

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *