کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیانیه خود تاکید کردند، تحریم‌های یکجانبه اقتصادی برخلاف قوانین بین‌الملل است و بر روابط جهانی تاثیر منفی می‌گذارد.


به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه امروز (سه‌شنبه) دهلی‌نو سران شورای دولتی سازمان همکاری شانگهای آمده است: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از این ایده حمایت کرده‌اند که باید “فضا” را از تسلیحات عاری نگه دارند و حمایت خود را از حفظ فضای خارج از جو عاری از هر نوع سلاح اعلام کرده و بر اهمیت رعایت دقیق رژیم حقوقی فعلی که استفاده صلح آمیز از فضا را فراهم می‌کند، تاکید می‌کنند.


کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همچنین بر ضرورت یک سند الزام‌آور حقوق بین‌المللی که باعث تقویت شفاف سازی و ارائه تضمین‌های قابل اعتماد برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا می‌شود، تاکید داشتند.


این نهاد همچنین مخالفت خود را با اقداماتی برای انحصار و انزوا در تولیدات داخلی و اعمال محدودیت‌های تجاری که تهدیدی برای اقتصاد جهانی و سیستم چندجانبه تجاری است، اعلام کردند.


کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در همین حال بر پیشبرد توسعه یک اقتصاد جهانی باز، تضمین دسترسی عادلانه به بازار و حمایت از سیستم تجاری چندجانبه تاکید کردند.


کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی در ادامه اعلام کردند که رویکردهای بلوکی، ایدئولوژیک و تقابلی باید برای حل مشکلات بین‌المللی حذف شوند و در بیانیه خود آورده‌اند: بر اساس اصول منشور سازمان همکاری شانگهای، کشورهای عضو به روندی پایبند هستند که رویکردهای بلوکی، ایدئولوژیک و تقابلی را برای حل مشکلات توسعه بین‌المللی و منطقه‌ای، مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای قدیمی امنیتی حذف می‌کند.


سازمان همکاری شانگهای با بیان اینکه جهان در حال تجربه یک تغییر بی‌سابقه است و تهدیدها و چالش‌ها پیچیده‌تر و مخرب‌تر می‌شوند، ادامه داد: کشورهای عضو تاکید کردند که این سازمان علیه هیچ کشور و نهاد بین‌المللی نیست و برای همکاری گسترده با دیگر کشورها بر اساس اهداف و اصول منشور سازمان ملل، منشور سازمان همکاری شانگهای و قوانین بین‌الملل و مبتنی بر منافع دو جانبه آماده است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرموتور برق چیست و چه کاربردهایی دارد؟

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *