تهران- ایرنا- یاروسلاو ناد وزیر دفاع اسلواکی اعلام کرد که این کشور آماده ارائه سامانه موشکی اس-۳۰۰ به اوکراین است در صورتی که ناتو تجهیزات مشابهی را در اختیار اسلواکی قرار دهد.


به گزارش بامداد جمعه ایرنا از” فرانس ۲۴”، اوکراین در چهار هفته گذشته از کشورهای غربی خواسته است به این کشور تجهیزاتی چون سامانه‌های دفاع هوایی و همچنین جنگنده ارائه دهند. 


وزیر دفاع اسلواکی در یک در یک کنفرانس خبری با لوید آستین همتای آمریکایی خود در شهر براتیسلاوا، اسلواکی، گفت: ما با آمریکا، اوکراین و سایر متحدان در خصوص امکان استقرار یا ارائه سامانه موشکی اس-۳۰۰ به اوکراین گفت وگو کرده‌ایم و آماده‌ایم این کار را انجام دهیم. 


وی افزود: با این حال ما این کار را زمانی انجام خواهیم داد که جایگزین مناسب را دریافت کنیم. 


با این حال لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که در این خصوص نمی‌تواند اظهارنظر کند. 


به گزارش ایرنا، لوید آستین در بخش دیگری از اظهارات خود بر مخالفت واشنگتن با وضع منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین تاکید کرد و گفت که انجام این کار به معنی ورود آمریکا به جنگ با روسیه است. 


وی گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا واضح اعلام کرده است که ما به اوکراین نیرو اعزام نخواهیم کرد. ما تمام توان خود را برای حمایت از تلاش‌های اوکراین جهت دفاع از سرزمین خود انجام خواهیم داد. 


رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد با استفاده از اختیاراتش یک کمک امنیتی جدید به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین اختصاص می‌دهد و به این ترتیب کمک‌های امنیتی جدید واشنگتن به اوکراین در یک هفته گذشته به یک میلیارد دلار می‌رسد. 


بایدن روز چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی افزود: این بسته‌های امنیتی به صورت مستقیم از وزارت دفاع آمریکا به ارتش اوکراین منتقل می‌شود تا به آن‌ها در مبارزه با این تهاجم کمک کند. 


رئیس جمهور آمریکا توضیح داد: این بسته جدید به تنهایی کمک بی‌سابقه‌ای به اوکراین ارائه می‌کند و شامل ۸۰۰ سامانه ضد هوایی برای اطمینان از توانایی ارتش اوکراین در توقف جنگنده‌ها و بالگردهای مهاجم به مردم اوکراین می‌شود. 


طی یکسال گذشته، جمهوریخواهان کنگره آمریکا، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده بودند تا حمایت‌های نظامی از اوکراین را تقویت کند و گفته می‌شود که چراغ سبز دولت بایدن در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی برای فرستادن موشک‌های ضدهوایی استینگر و جاولین‌ به اوکراین نیز نتیجه همین فشارها بوده است.


پنتاگون هفته پیش پس از پیشنهاد لهستان مبنی بر ارسال جنگنده‌های میگ ۲۹ به پایگاه هوایی رامشتاین و قرار دادن تمام آن‌ها در اختیار آمریکا را رد کرد. 


جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که پیشنهاد لهستان برای تحویل جنگنده‌ها به پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، چشم‌انداز نگران‌کننده خروج آن‌ها از یک پایگاه متعلق به آمریکا و ناتو برای پرواز به حریم هوایی مورد مناقشه با روسیه در جنگ اوکراین را افزایش داده است. 


ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 


همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.



 



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *