وزرای فرهنگ و نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس فرهنگی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ در سخنرانی‌های خود جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم کردند.


به گزارش ایسنا، به همت دولت فدراسیون روسیه و وزارت فرهنگ این کشور، اجلاس فرهنگی سنت‌پترزبورگ، ۲۶ آبان‌ماه با حضور وزرای فرهنگ، معاونان وزیر و رؤسای سازمان‌های فرهنگی بیش از ۴۱ کشور جهان در شهر سنت‌پترزبورگ برگزار شد.


در این اجلاس علاوه بر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزرای فرهنگ و نمایندگان کشورهای ضداستعماری و اسلامی از جمله بولیوی، کوبا، چین، سوریه، لبنان، چین و افغانستان در سخنرانی‌های خود ضمن اشاره به مظلومیت مردم غزه از استانداردهای مجامع حقوق بشری و دنیای غرب در این خصوص به شدت انتقاد کردند.


حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور، نماینده کشورمان در این اجلاس نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بیش از ۷۰ خبرنگاری که این روزها در غزه جان خود را از دست داده‌اند، جنایات جنگی، نسل‌کشی و کشتار جمعی کودکان و زنان و غیر نظامیان فلسطینی توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم کرد.


وی اظهار کرد: وظیفه خود می‌دانم که از هر تریبونی برای مهار و توقف این جنایات استفاده کنم و از همکارانم در سراسر دنیا برای نجات مردم مظلوم غزه استمداد بطلبم.


حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور افزود: فهم این مهم که جهان در کجای سیر تاریخی خود قرار دارد، ما را در شناخت آینده و فرهنگ جهانی در آینده، کمک خواهد کرد. بی تردید جهان در حال پوست‌اندازی و گذر از یک پیچ تاریخی است. افول هژمونی آمریکا به ویژه در حوزه اقتدار سنتی خود یعنی بعد نظامی و به بن بست رسیدن بنیان‌های فکری آمریکا که با واژگانی چون «قرن آمریکایی به سر آمده است» و «دوران پسا آمریکایی» روایت می‌شود، حکایت از غروب این تفکر در حوزه نظر و به بحران رسیدن در حوزه اجتماع دارد.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیرامون تغییر مسیر جریان اجتماعی مورد حمایت و تبلیغ و ترویج آمریکا از رویکردهای تبلیغی و ترویجی نظیر «صدور دموکراسی» و «قرن جدید آمریکایی» به نوسازی رویکرد تخریبی و فرومایه‌ای چون «دین هراسی»، «اسلام هراسی»، «ایران هراسی»، «روسیه هراسی»، «چین هراسی» و در یک کلمه «دیگر هراسی» سخن گفت. 


وی بر این نکته تأکید کرد که بازآرایی جریان‌های ضد فطری و غیر اصولی نظیر «آزادی انتخاب جنسیت»، «آزادی انتخاب هویت»، «ترویج همجنس گرایی» و تلاش همه جانبه برای فروپاشی اصیل‌ترین و دیرپاترین نهاد فطری ـ بشری یعنی نهاد «خانواده» خود تصدیق کننده از نفس افتادن جریان مدعی اداره دنیا در حوزه اجتماع و فرهنگ است.


نماینده ایران در اجلاس سنت‌پترزبورگ عنوان کرد: امروزه بخش عمده‌ای از اقدامات فرهنگی آمریکا از سوی طیف مؤثری از نخبگان، منتقدین و فعالان «استقلال طلب» و «تعالی خواه» در سراسر دنیا به چالش کشیده می‌شود، همچنین آمریکا و سیاست‌های فرهنگی آن علیرغم پول پاشی‌های بی حد و حصر، با مخالفان «بنیادی» و انبوهی مواجه است که نیروی فرهنگی تغییر دهنده نظم موجود و تشکیل دهنده نظم آینده است.


رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور وضعیت فرهنگی جریان نظام سلطه در سطح جهانی را در این عبارت خلاصه کرد؛ «بن بست نظری، بحران عملی و هیاهو و روایت‌سازی دروغین و غیر واقعی در فضای مجازی و رسانه».


حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور سخنان خود را با جریان مقابل ادامه داد و آن را حرف «مستقل» و «منطبق بر فطرت انسانی» در حوزه فرهنگی نامید که هر روز زاینده‌تر و قوی‌تر از قبل در حوزه «نظر» و پویاتر از هر زمان دیگر در «میدان عمل» حضور دارد.


وی دعوت کشورهای مستقل از مردم دنیا به «عدالت خواهی» و «مبارزه با استعمار» و «استکبار» و توجه دادن به اراده ملت‌ها در مقابل ائتلاف سلطه‌طلبان بین‌المللی و افشای ماهیت فرهنگی نظام سلطه را موجب به میدان آمدن انبوه نخبگان و مردمان بصیر در سراسر دنیا برای ایستادن در مقابل این «ناتوی فرهنگی ضدبشری» دانست.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: شکست نظام سلطه در پروژه «هراس افکنی» و «تخریب جریان مستقل» در موج اول، سبب شکل‌گیری موج دوم مقابله با این جریان گردید و جریان استکبار در این موج جدید با تمرکز بر جریان‌سازی رسانه‌ای و با استفاده از صنعت فیلم و موسیقی، جوانان و زنان را هدف برنامه‌های خود قرار داده است.


وی در ادامه مطرح کرد که آمریکایی‌ها با تکیه بر قدرتشان در «حوزه فضای مجازی» و «شبکه سازی‌های پرهزینه» درصددند تا روایت‌های دروغین و «گلخانه‌ای» از حقایق و واقعیت‌های موجود در آمریکا نظیر «انحطاط اخلاقی»، «فروپاشی بنیان خانواده» را به اسم نظام حقوق زن در غرب به خورد «نخبگان»، «جوانان» و «زنان» در سایر کشورها دهند.


حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در بخش دیگر از سخنان خود گفت: آمریکایی‌ها که محوریت جریان فرهنگی ضدفطری و ضداخلاقی را بر عهده دارند، در این مرحله با تمرکز بر فعالیت در حوزه زنان و جوانان در قالب «ایدئولوژی آزادی» و بزرگنمایی رسانه‌ای آن، درصدد مقابله با حرکت «پیش رونده» و «پیش برنده» فرهنگی موسوم به «سبک زندگی اصیل» در دنیا هستند. از این رو، موج دوم به دنبال «الگوسازی هویتی» برای زنان و جوانان و به دنبال آن مهار جریان فرهنگی غیر وابسته به آمریکاست.


وی ادامه داد: منطق ایستادگی و مقاومت در برابر تحمیل فرهنگ بیگانه امروز به معتبرترین خوانش و قرائت سیاسی فرهنگی در جهان تبدیل شده که انبوهی از «وفاداران و دوستداران مشتاق» را در برمی‌گیرد که متاسفانه در وضعیت غیرمنسجم به سر می‌برند.


رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اذعان کرد: این «کانون‌های جوشان، موثر و توانمند» اما «جدا از هم» اگر به یکدیگر متصل شوند، می‌توانند معجزه «همبستگی فرهنگ‌های متحد» در تولید «قدرت»، «عزت» و «کرامت» برای ملتها را به منصه ظهور برسانند. البته علاوه بر ضعف بزرگ عدم انسجام در بین کانون‌های غیر وابسته به آمریکا، اقدامات منسجم و پرتلاش صاحبان «زر و زور» با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و سایر عرصه های تاثیرگذار، تلاش می‌کند تا در مقابل «جریان فرهنگی استقلال طلب» قد علم نموده و آنها را در «نبرد اراده‌ها» از طریق «روایت‌های برساخته و دروغین» متوقف کنند.


نماینده ایران در اجلاس سنت‌پترزبورگ اظهار کرد: با تحلیل پیش گفته از اوضاع و روندهای فرهنگی دنیا و اطلاع از «ظرفیت، قدرت و قوت جریان فرهنگی مستقل در جهان» و همچنین «اقتضائات دوران جدید حاکم بر نظام بین‌الملل» پیشنهادهایی را چون «ایجاد ائتلاف جهانی برای صیانت از نهاد خانواده» و «ایجاد نهادی مستقل و جهانی برای مهار آسیب‌های ناشی از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی» برای ساخت آینده فرهنگی مطلوب ارائه می‌کنم.


 اجلاس فرهنگی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ با حضور وزرای فرهنگ و نمایندگانی از ۴۱ کشور جهان طی روزهای ۲۵-۲۶ آبان‌ماه در حال برگزاری‌ست. این رویداد با محوریت چهار موضوع اصلی از جمله «مجمع فرهنگ‌های متحد» به عنوان موضوع نشست کانونی به بررسی راه‌هایی برای غلبه بر اختلاف نظرها و اصلاح آن در حوزه فرهنگ و کشف ظرفیت‌های سازنده، تحکیم روابط و غنای فرهنگی متقابل می‌پردازد.


انتهای پیام

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *