تهران- ایرنا- روزنامه ایران در گزارشی آورد: با توجه به انتظار کاهش تنش‌ها بین اوکراین و روسیه و انتظارات درمورد افزایش نرخ بهره امریکا، قیمت شاخص‌های نفتی از شروع جنگ روسیه و اوکراین با ۴۰درصد کاهش روبه‌رو شده بود؛ در روزهای معاملاتی گذشته تاحدی از التهاب قیمت نفت کاسته شد.


روزنامه ایران ۲۴ اسفند در گزارشی معاملات دیروز در بازارهای مالی را بررسی کرد و نوشت: دیروز آخرین فرصت سهامداران برای فروش سهام و خروج پول از کارگزاری‌ها، در سال ۱۴۰۰ بود و انتظار می‌رفت در این روز فشار عرضه از طرف سهامداران حفظ شود. انتظاری که با خروج ۲۷۰ میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار به تحقق پیوست. با این شرایط به نظر می‌رسد در روزهای باقی مانده از سال ۱۴۰۰، از شدت عرضه‌های حقیقی‌ در بازار کاسته شود و بازار بتدریج با کاهش حجم معاملات در یک محدوده ثابت، و کم‌بسامد نوسان کند. کاهش عرضه همچنین می‌تواند منجر به شروع یک روند صعودی در روزهای باقی مانده باشد؛ همان‌طور که ذکر شد پیش‌بینی می‌شود این روند در دامنه بسیار کوتاهی انجام پذیرد.


در پایان معاملات دیروز، ۳۰۲ نماد با افزایش قیمت و ۳۷۳ نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. در این روز نمادهای «شستا»، «کدما»، «شتران» و «خودرو» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. بیشترین خالص خرید حقیقی به نمادهای «تجلی»، «مبین» و «فنفت» تعلق گرفت و حقوقی‌ها در نمادهای «شلرد»، «شبندر» و «بپاس» بیشترین درصد انتقال مالکیت را به خود اختصاص دادند. دیروز شاخص کل بورس با ۵۹۵ واحد کاهش در عدد یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد ایستاد و شاخص کل فرابورس با ۱۴ واحد کاهش به عدد ۱۸ هزار و ۱۳۸ واحد رسید. دیروز ۹ میلیارد و ۴۸۰ میلیون برگ سهم در ۴۷۳ هزار و ۸۰۶ نوبت و به ارزش ۵ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در مجموع بازارهای بورس و فرابورس معامله شد.


عرضه ۴۴۸ هزار تن انواع محصول در بورس کالا


در جریان معاملات دیروز تالارهای مختلف بورس کالا، تالار سیمان میزبان ۱۶۷ هزار و ۵۰۵ تن سیمان، تالار صادراتی میزبان عرضه ۱۷ هزارو ۳۵۰ تن قیر، ۵ هزار و ۶۵۰ تن گوگرد و ۶۸۲ تن سبد ناودانی و تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه ۲۰ کیلوگرم شمش طلا، ۱۴۸ هزار و ۱۶۰ تن شمش بلوم، یک هزار و ۸۷۵ تن مس، ۲۰۰ تن شمش آلیاژی آلومینیوم، ۱۰۰ تن سیم و مفتول مسی و ۲۰ تن بیلت آلومینیوم بود. همچنین در طی معاملات دیروز تالار حراج باز بورس کالای ایران میزبان ۴۸۴ تن پلی وینیل کلراید (PVC) و ۶۰ هزار تن تختال C بود. در این روز ۳۳ هزار و ۱۰۱ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، روغن پایه، سلاپس واکس، قیر و گوگرد در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.


عرضه بیش از ۳۰ هزار تن فرآورده‌های هیدرو کربوری در بورس انرژی


دیروز بورس انرژی نیز میزبان عرضه بیش از ۳۰ هزار و ۷۳۹ تن انواع محصول هیدروکربوری بود. در طی معاملات دیروز، «حلال ۴۰۲» شرکت نفت ستاره خلیج فارس و (ته مانده تصفیه شده برج تقطیر «ATR-۱۴۰») شرکت پالایش نفت شازند در رینگ صادراتی و کالاهای «آیزوریسایکل» شرکت پالایش نفت اصفهان و شرکت پالایش نفت تهران، «برش سنگین» و «پنتان» شرکت پتروشیمی تبریز، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی جم و شرکت پتروشیمی امیرکبیر، «حلال ۴۰۰»، «حلال ۴۰۲» و «حلال ۵۰۳» شرکت پالایش نفت اصفهان، «MTEB» شرکت پتروشیمی شیمی بافت، «گاربوتان» شرکت نفت ستاره خلیج فارس، «متانول» شرکت پتروشیمی زاگرس و شرکت پتروشیمی شیراز، «متانول» شرکت پتروشیمی مرجان و شرکت متانول کاوه، «نیتروژن مایع» شرکت پتروشیمی غدیر و شرکت صنایع طبی آرکا شیمی سورنا در رینگ داخلی عرضه شدند.


قیمت نفت به کانال ۱۱۰ دلاری بازگشت


با توجه به انتظار کاهش تنش‌ها بین اوکراین و روسیه و انتظارات درمورد افزایش نرخ بهره امریکا، قیمت شاخص‌های نفتی از شروع جنگ روسیه و اوکراین با ۴۰درصد کاهش روبه‌رو شده بود؛ در روزهای معاملاتی گذشته تاحدی از التهاب قیمت نفت کاسته شد، به طوری که قیمت نفت برنت طی چند مرحله کاهش، بار دیگر به کانال ۱۱۰دلار بازگشت. طبق گزارش رویترز، روسیه و اوکراین پس از مذاکرات صلح، هردو نسبت به نتیجه مذاکرات ابراز خوشبینی کردند و این موضوع، گمانه‌زنی‌ها را درخصوص پایان جنگ افزایش داد. افزایش نرخ بهره در بازار امریکا موجب بالا رفتن بازدهی اوراق خزانه این کشور می‌شود. این موضوع منجر به کاهش هیجانات در بازارهای موازی از جمله طلا شده است. بنابراین قیمت هر اونس طلا با کاهش جزئی به ۱۹۷۶ دلار رسید. همچنین قیمت طلا در معاملات آتی دیروز برای تحویل ماه آوریل به ۱۹۷۹ دلار رسید. با توجه به کاهش تنش‌ها در اروپا، به نظر می‌رسد هیجانات در بازارهای طلا و نفت تاحدی کنترل شود و قیمت‌ها در کانال‌های فعلی خود باقی بمانند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *