نیویورک – ایرنا- سومین روز نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین صبح چهارشنبه به وقت محلی تشکیل شد تا دیگر اعضای سازمان ملل که برای سخنرانی در این نشست ثبت نام کرده اند، نظرات خود را ارائه کنند؛ بلاروس حامی روسیه و آمریکا مخالف سرسخت روسیه در زمره آخرین سخنرانان این نشست بودند.


به گزارش ایرنا، تقریبا همه اعضای متقاضی سازمان ملل متحد برای سخنرانی در نشست اضطراری و ویژه مجمع عمومی این نهاد بین المللی درباره بحران اوکراین سخنرانی و نظرات خود را درباره این بحران بیان کرده اند.  ۱۲۲ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان ملل برای سخنرانی پیش از رای گیری برای قطعنامه ثبت نام کرده بودند  که  از روز دوشنبه ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ (۹ اسفند ماه  جاری) در دو نوبت صبح و بعد از ظهر  در حال ارائه نظرات خود را درباره این بحران بین المللی بوده اند.


پس از پایان سخنرانی ها، قرار است قطعنامه ای در حمایت از اوکراین و محکومیت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود؛ قطعنامه ای که ضمانت اجرایی ندارد اما آمریکا و حامیانش به ویژه اروپایی ها می‌خواهند از این طریق، یکی از رقبای اصلی خود یعنی روسیه را منزوی و به گفته خودشان، مسوولیت پذیر کنند.


کشورهایی هم که نامشان در فهرست سخنرانان قبل از رای گیری قطعنامه پیشنهادی مجمع نبوده، قرار است پس از رای گیری درباره رای خود سخنرانی و به اصطلاح “توضیح رای” داشته باشند.


متن پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی که از سوی نزدیک به ۸۰ کشور از جمله آمریکا ارائه شده، نیز شبیه متن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت است که آمریکا و آلبانی تهیه کرده بودند و در نشست اضطراری عصر جمعه به وقت محلی ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ (۶ اسفندماه )۱۴۰۰ در این شورا از سوی روسیه که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه فوریه را هم بر عهده دارد، وتو شد. اما قطعنامه مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارد.


پاکستان: از تحولات اوکراین نگرانیم


سفیر و نماینده پاکستان در سازمان ملل در سومین روز این نشست اضطراری در سخنانی گفت: ما از تحولات اوکراین نگران هستیم. ما خواهان کاهش تنش ها، احیای مذاکرات و گفتگوی پایدار و تداوم دیپلماسی هستیم.


این نماینده دولت عمران خان تصریح کرد همه تلاش ها باید برای جلوگیری از خشونت های بیشتر و از دست رفتن جان انسان ها انجام شود.


وی تاکید کرد کشورهای درحال توسعه بسیار از جنگ در هر منطقه ای تاثیر می گیرند. ما امیدواریم مذاکرات آغاز شده میان روسیه و اوکراین به خصومت ها پایان دهد و وضعیت را به حالت عادی آن بازگرداند.


نگرانی از گزارش های نژادپرستی علیه آفریقایی تبارهای خواهان خروج از اوکراین


سفیر و نماینده جیبوتی در سازمان ملل نیز  از نژاد پرستی در اوکراین در میانه این بحران انتقاد کرد و گفت: ما نگران ادامه جو منفی علیه آفریقایی تبار ها که خواهان خروج از اوکراین هستند، هستیم.


وی ادامه داد ما همچنین  از اظهارات به اصطلاح کارشناسان که میان آنهایی که درحال فرار از اوکراین هستند با آنهایی که از خاورمیانه فرار می کنند، تفاوت قائل می شوند، ابراز نگرانی می کنیم.


نماینده جیبوتی تصریح کرد جنگ در هر مکانی که رخ دهد، یکسان است و عواقب فاجعه بار به دنبال دارد.



بلاروس: علیه قطعنامه ضدروسی رای خواهیم داد


سفیر و نماینده بلاروس در سازمان ملل نیز در سخنانی در سومین روز نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل در سخنانی گفت: بلاروس علیه این قطعنامه رای خواهد داد. ما همه مسوول اتفاقات اوکراین هستیم.


این مقام دولت بلاروس و حامی و متحد روسیه اظهار داشت:۸ سال پیش توافق مینسک امضا شد. اما نه جامعه جهانی، نه شورای امنیت و نه مجمع عمومی نتوانست اوکراین را متقاعد به پیروی از شرایط این توافق کند.


وی ادامه داد در ۸ سال گذشته  اوکراین با یک جنگ داخلی مواجه بوده است. مقامات اوکراینی حاضر به گفتگو با مقامات دونتسک و لوگانسک نشدند و به منافع مشروع آنها بی توجهی کردند. در ۸ سال گذشته تعداد زیادی از مردم این منطقه کشته شدند.


نماینده بلاروس اظهار داشت جامعه جهانی در ۸ سال گذشته کجا بود و چرا نتوانست اوکراین را مجبور به انجام تعهدات خود براساس توافق مینسک کند؟


وی تصریح کرد آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا که خود را استاندارد طلایی دموکراسی می دانند، فشار زیادی بر سازمان ملل و کل جامعه جهانی وارد کرده اند. سازمان ملل و جامعه جهانی خود به صورت مستقیم نتوانسته اند به اقدامات جنایت کارانه مقامات اوکراینی پاسخ دهند.


نماینده بلاروس در سازمان ملل اضافه کرد ما درحال غرق شدن در دریایی از اطلاعات دروغ و غیر واقعی هستیم که از سوی تروریست های اطلاعاتی منتشر می شود.



آمریکا: روسیه به جنگ بی رحمانه خود پایان دهد / بلاروس اجازه استفاده از خاک خود را ندهد


لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل که پیشنهاد دهنده و حامی این نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین و نیز قطعنامه پیشنهادی است، در سخنانی پس از بلاروس و بعنوان آخرین سخنرانان این نشست گفت: ما از روسیه می خواهیم به جنگ بی دلیل، بدون توجیه و بی رحمانه خود پایان دهد. از روسیه می خواهیم به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد و از بلاروس می خواهیم اجازه ندهد از خاک آن علیه اوکراین استفاده شود.


نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود امروز ما اینجا جمع شده ایم که روسیه را به دلیل نقض حقوق بشر و بحران انسانی در اوکراین پاسخگو کنیم.


وی تصریح کرد وظیفه سازمان ملل جلوگیری از وقوع جنگ است و نمایندگان برای انجام این وظیفه در سازمان ملل حضور دارند. همانطور که شورای امنیت مشغول گفتگو در مورد صلح بود، ولادیمیر پوتین علیه اوکراین اعلام جنگ کرد. اما همانطور که بایدن گفت، پوتین با دیواری قدرتمند برخورد کرد، او با مردم اوکراین مواجه شد.


وی ادامه داد اما حملات گسترده روسیه، خسارت های زیادی در تمام اوکراین ایجاد کرده است. روسیه درحال افزایش بی رحمی خود در اوکراین است. ولادیمیر پوتین نیروهای خود را به حالت آماده باش درآورده است که یک اقدام تشدید کنده است. این جنگ انتخاب از سوی یک نفر بود که آنهم پوتین است.



روسیه:قطعنامه عملیات نظامی ما را متوقف نخواهد کرد


سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت به دلیل فشار فراوان غربی ها بر اعضای سازمان ملل. این قطعنامه عملیات نظامی ما را متوقف نخواهد کرد.


نماینده دولت پوتین افزود: نماینده اوکراین به ذهنیت نازی ها در این کشور اشاره نکرد. ما سعی کرده ایم جنگ ۸ ساله علیه مردم دونباس را به پایان رسانیم. منطقه دونباس همچنان بمباران می شود. ما به مناطق غیر نظامی حمله نمی کنیم. این پیش نویس یک تلاش برای قهرمان نشان دادن کسانی است که در یک دهه گذشته در موارد مختلف از جمله کودتا در اوکراین،  قوانین بین المللی را نقض کرده اند.




You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *