از زمان شروع کرونا تصمیم گرفتم هیچ پروژه‌ای را در حرفه بازیگری قبول نکنم و در خانه بمانم. در این مدت تعدادی از مردم که همیشه به من لطف داشتند و طرفدارم بودند، بارها و بارها پیام می‌دادند که ما دلتنگ شما هستیم و حالا که به خاطر شرایط موجود در هیچ پروژه ای شرکت نمی‌کنید، پس در فضای مجازی پررنگ تر باشید. من هم دیدم بهترین زمان است که به دنبال علاقه‌ام بروم و تجربیاتم را در حوزه آشپزی در اختیار علاقمندان بگذارم. برای همین صفحه آشپزی ام را راه‌اندازی کردم.


گروه ایرنا زندگی – «من دستور پخت های خاص خودم را دارم، حال ممکن است کسی این دستور پخت را دوست داشته باشد و کسی هم از آن خوشش نیاید» این را «مریم امیرجلالی» بازیگر محبوب سینما و تلویزیون می‌گوید که این روزها راه‌اندازی صفحه آشپزی‌اش در فضای مجازی بسیار صدا کرده‌است. او که به شدت طرفدار غذاهای سنتی – ایرانی است و به گفته خودش به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد تا غذای فست‌فودی و آماده به سفره‌اش راه پیدا کنند، برایمان از نحوه ورودش به دنیای خوش آب و رنگ آشپزی می‌گوید. گفت وگوی ما را با این بانوی محبوب و دوست‌داشتنی در زیر می‌خوانید.


*** اغلب مردم از علاقه شما به آشپزی مطلع هستند اما چه شد که تصمیم گرفتید صفحه آشپزی در فضای مجازی راه اندازی کنید؟


از زمان شروع کرونا تصمیم گرفتم هیچ پروژه‌ای را در حرفه بازیگری قبول نکنم و در خانه بمانم. در این مدت تعدادی از مردم که همیشه به من لطف داشتند و طرفدارم بودند، بارها و بارها پیام می‌دادند که ما دلتنگ شما هستیم و حالا که به خاطر شرایط موجود در هیچ پروژه ای شرکت نمی‌کنید، پس در فضای مجازی پررنگ تر باشید. من هم دیدم بهترین زمان است که به دنبال علاقه‌ام بروم و تجربیاتم را در حوزه آشپزی در اختیار علاقمندان بگذارم. برای همین صفحه آشپزی ام را راه‌اندازی کردم.


با آشپزی تجملاتی مخالفم


*** سبک آموزش شما تاحدودی متفاوت از بقیه اینفلوئنسرهای حوزه آشپزی است؟ دلیل این تفاوت چیست؟


همه می‌دانند که من آدم تجملاتی نیستم. برای همین بسیار ساده به آموزش آشپزی و انتقال تجربیاتم پرداختم. من نه مانند پیج های آموزش آشپزی به دنبال غذاهای جدید و خارجی هستم و نه به دنبال اینکه با ست کردن ظرف‌های رنگارنگ و چیدن دکورهای مختلف فالور جذب کنم. من هر کاری انجام بدهم باز هم حاشیه دارد و عده‌ای از آن ایراد می‌گیرند اما تصمیم گرفتم بی خیال حاشیه‌ها شوم و به دنبال علاقه‌ام بروم. من بیشتر غذاهای سنتی و ایرانی را که از کودکی یاد گرفته‌ام آموزش می‌دهم و در این بین نیز کاری با پیمانه و ابزار اندازه‌گیری ندارم. من دستور پخت‌های خاص خودم را دارم، حال ممکن است کسی این دستور پخت را دوست داشته باشد و کسی هم از آن خوشش نیاید.


*** واکنش تان نسبت به انتقادهایی که از شما می شود چیست؟ با شوخی های برخی از رسانه ها و مردم ناراحت نمی شوید؟


من ساده در این صفحه کارم را شروع کردم و همین سادگی هم باعث شد تا خیلی سریع دیده شوم. خوشبختانه مردم بسیار به من لطف داشتند و در این بین عده‌ای هم بودند که با هر بهانه ای عقده‌های خود را خالی می‌کردند. اوایل این افراد را بلاک می‌کردم اما بعدا به این نتیجه رسیدم که اصلا مهم نیست، آنها هرچه دوست دارند می توانند بگویند. هرچند که معتقدم ورود به فضای مجازی برای بسیاری از مردم بسیار زود است و هنوز فرهنگ استفاده از آن را ندارند.


اما حرف من این است که چطور قبل از امتحان کردن دستور پخت غذاهایم با اطمینان می‌گویند که این غذا خوب نمی‌شود و مگر می‌شود در فلان غذا مواد اولیه را تغییر داد؟ من اگر نسبت به طعم غذاهایم اطمینان نداشته باشم آن را آموزش نمی‌دهم. نمی دانم بعضی از ما چه اصراری داریم که وقتی از نحوه آشپزی یک نفر خوشمان نمی‌آید باز او را دنبال کنیم.


با آشپزی تجملاتی مخالفم


*** در بین این ناملایمتی‌ها چه چیزی موجب می‌شود که به کارتان در حوزه آشپزی ادامه دهید؟


اول از همه علاقه‌ام به این حوزه و بعد از آن پیام‌های محبت آمیز زوج های جوان و علاقمندان به آشپزی ایرانی – سنتی. وقتی پیام زوج‌های جان را می‌خوانم که با پیج من به پخت غذاهای سالم و ایرانی روی آورده‌اند، بسیار خوشحال می‌شوم و برای ادامه راه انرژی می‌گیرم. این پیام های پرانرژی تلخی طعنه‌های بقیه را از بین می‌برد.


*** محبوب‌ترین غذایتان کله جوش است. در دستور پخت این غذا نیز تغییراتی ایجاد کردید؟


بله چون طرفدار غذاهای ساده و اصیل هستم. در گذشته این گونه نبود که مردم به صورت مداوم گوشت و مرغ بخورند. دسترسی به این مواد غذایی برای همه مقدور نبود. شاید برای همین هم مردم سالم‌تر و شاداب‌تر بودند. غذاهای ایران قدیم شاید گوشت و مرغ نداشت ولی بسیار خوشمزه و لذیذ بود. یکی از همین غذاها کله‌جوش است. غذایی که اغلب جوانان و نوجوانان این دوره حتی نام آن را نشنیده‌اند. من همیشه دوست دارم در غذا خلاقیت به خرج دهم و مواد جدیدی به غذاهای قدیمی اضافه کنم، از همین رو تا حدودی کله جوش و یا اشکنه من با بقیه متفاوت است.


*** انگار علاقه بسیار زیادی هم به غذاهای سنتی و محلی دارید؟


بله من از جوانی به غذاهای سنتی و محلی شهرهای مختلف علاقه بسیار زیادی داشتم. برای همین سعی کردم در طول این سال‌ها حتی غذاهای محلی روستاها و شهرهای مختلف را یاد بگیرم. هیچ وقت اجازه ندادم تا غذاهای آماده و فست‌فودی جای غذاهای سنتی و سالم را در سفره‌مان بگیرد. در هر شرایطی که باشم غذای اصیل ایرانی سر سفره خانواده‌ام می‌گذارم و اطرافیان را نیز به این کار تشویق می‌کنم. تا جایی که بتوانم نمی‌گذارم غذاهای سنتی و اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شوند. حتی وقتی به کانادا می‌روم تا به نوه‌هایم سر بزنم، برایشان غذاهای ایرانی و سنتی می‌پزم تا آنها مزه لذیذ این غذاها را فراموش نکنند.


با آشپزی تجملاتی مخالفم


*** خاطره‌ای به یادماندنی از آشپزی‌هایتان دارید؟


به جرأت می‌توانم ادعا کنم که بهترین میرزاقاسمی را من می‌پزم! شاید برخی بگویند که اعتماد به نفس بالایی دارم اما این را براساس خاطره‌ای می‌گویم که بارها در خانه‌مان رخ داده است. برای اولین بار مهمانی شمالی داشتم. این زن و شوهر گیلانی یکی از دوستان همسرم بودند. تصمیم گرفتم برای آنها میرزاقاسمی بپزم اما نمی‌دانستم این غذای شمالی منجر به دعوای این زوج می‌شود. البته منظورم از دعوا، دعوای جدی نیست. وقتی آنها میرزاقاسمی را خوردند، بسیار تعجب کردند. زن و شوهر به جان هم افتاده بودند و مدام می‌گفتند اگر ما شمالی هستیم و میرزاقاسمی درست می‌کنیم، پس این میرزاقاسمی لذیذی که خانم امیرجلالی درست کرده چیست. معتقدم که خلاقیت و ابتکار در آشپزی موجب بهتر شدن غذاها می‌شود.


*** دلیل این همه علاقه شما به آشپزی چیست؟


آشپزی یعنی خلق یک اثر زیبا و لذیذ. شاید برای همین است که آشپزخانه همیشه برای من زیباترین بخش یک خانه بوده است. بیشتر زمانم را بعد از کار در آشپزخانه می‌گذرانم. وقتی دست به کار می‌شوم تا با عشق و علاقه غذایی برای اعضای خانواده‌ام تهیه کنم، با تمام وجود غرق لذت می‌شوم. نه تنها در خانه خودم بلکه در خانه دوست و آشنا نیز اولین جایی که می‌روم آشپزخانه است. آنها می‌دانند که هرجا راحت باشم برای پخت غذا دست به کار می‌شوم تا در آن خانه غذاهای سنتی و محلی جدید را به بقیه معرفی کنم.


انتهای پیام/


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *