تهران – ایرنا- تسریع در احداث فاضلاب شهر اهواز از مهمترین مصوبات اولین سفر استانی رئیس دولت مردمی در سال ۱۴۰۰ بود که در ۶ ماه اخیر پیشرفت سریعی داشته و همانطور که دولت قول داده بود بخش اعظم این پروژه طی سال ۱۴۰۱ عملیاتی خواهد شد.


به گزارش ایرنا، ۵ شهریور ۱۴۰۰ آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر استانی خود به خوزستان سفر کرد.


تامین آب شرب پایدار و بدون تنش وعده رییس جمهور به مردم خوزستان بود که این مهم با اجرای طرح آب رسانی غدیر اجرا خواهد شد.


مسئله فاضلاب شهر اهواز در سال های اخیر به عنوان یکی از مسئله ها و دغدغه های جدی مردم غیور این خطه مطرح بوده و این موضوع به عنوان یکی از چالش های جدی این استان دستاویز سیاه نمایی و تخریب عملکرد نظام از سوی دستگاه های رسانه ای دشمنان نظام قرار می گرفته است.


 این معضل در اولین سفر استانی ریاست محترم جمهور به استان خوزستان موردتوجه قرار گرفت و مصوباتی برای رفع این مشکل تصویب شد.


به دلیل آلودگی محیط زیست شهرهای استان خوزستان ازجمله اهواز به واسطه ریزش یا ورود فاضلاب شهری به رودخانه های استان به خصوص کارون و لزوم جمع آوری آب های سطحی شهر اهواز مقرر شد طرح جمع آوری آبهای سطحی و فاضلاب اهواز و شهرهای دیگر تا سال آینده تکمیل شود.


با پیگیری و اراده جدی مسئولان و معاونت اجرایی رفع این مشکلات با فوریت و جدیت در دستور قرار گرفت و در ایام بارندگی های ۱۴۰۰ بخش عمده ای از مشکلاتی که سال‌ها مردم این خطه با آن مواجه بودند مرتفع شد، به گونه که در این ایام هیچ جریان رسانه ای با موضوع آبگرفتگی شهر اهواز ساخته نشد و مورد سوءاستفاده بدخواهان قرار نگرفت.


تکمیل پروژه های شبکه سراسری فاضلاب شهری، تصفیه خانه شرق و غرب شهر اهواز و طرح غدیر به منظور آبرسانی استان  ازجمله اقدامات ناظر به این مصوبات هست.


سرعت اصلاح و اجرای شبکه فاضلاب اهواز در۶ ماه اخیر شتاب گرفته است. شبکه فاضلاب اهواز در دولت قبل به دلیل فرسودگی و ریزش نقاط مختلف آن در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داشت به گونه‌ای که در سه هزار نقطه اهواز مشکل پس زدگی فاضلاب وجود داشت.


در دولت سیزدهم، اصلاح، تعمیر و توسعه ۲۵۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز انجام شد که یکی از کارهای بزرگ آبفا در اهواز است و این مهم در حالی رقم خورد که بخش زیادی از این شبکه در خیابان های پرتردد شهر قرار دارد.


قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که احدث ۲۵ درصد از شبکه فاضلاب اهواز را به عهده دارد پس از سفر رییس جمهور به خوزستان و تاکید آیت الله رییسی برای کاهش اجرای این طرح از ۳۶ به ۲۴ ماه، بر اساس این تعهد سرعت عملیات اجرایی خود را افزایش داده است.


اجرای ۱۰۸ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه فاضلاب، احداث ۱۵ ایستگاه پمپاژ و همچنین بازسازی اساسی ۱۰ ایستگاه پمپاژ از جمله تعهدات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است.


هم اکنون ۱۶۵ طرح فعال در بخش فاضلاب در مناطق مختلف اهواز به منظور اصلاح و توسعه این شبکه وجود دارد که این طرح ها در کاهش آب گرفتگی در فصل بارندگی اهواز نقش موثر داشتند.


طرح های توسعه و اصلاح شبکه فاضلاب اهواز از سال ۱۴۰۱ به صورت یک بسته تعریف و با ورود پیمانکاران قوی اصلاح و احداث شبکه فاضلاب به صورت منطقه ای اجرایی می شود.


بر اساس مدل جدید، تمام یک منطقه به یک پیمانکار واگذار می شود و آن پیمانکار تمام نیاز شبکه فاضلاب آن منطقه از جمله ترمیم، توسعه، اصلاح و لایروبی شبکه را به عهده دارد که با این کار فاضلاب به صورت منطقه ای در اهواز اجرایی می شود.


به گزارش ایرنا، اجرای شبکه فاضلاب اهواز که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده تاکنون حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقطه‌های مختلف، وضعیت خاص و شیب صفر زمین اهواز موجب شده است تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر به صورت بحرانی روبه رو شود.


به دلیل اهتمام جدی دولت سیزدهم به حل مشکل فاضلاب خوزستان، پنجم شهریور امسال رییس جمهور در نخستین سفر استانی خود، به طور سرزده به این استان سفر کرد و در نخستین بازدید وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را از نزدیک بررسی، و قول حل این مشکل را در آینده نزدیک داد.


حل مشکل فاضلاب خوزستان به اولویتی برای دولت و وزارت نیرو تبدیل شده است به گونه‌ای که وزیر نیرو شنبه هر هفته با برگزاری نشستی به صورت برخط با مسوولان آب و فاضلاب خوزستان، آخرین اقدام‌های صورت گرفته را پیگیری، و دستور لازم را برای حل موانع می‌دهد.با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز شتاب گرفته است.


به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تکمیل طرح انتقال آب غدیر که تامین کننده آب پایدار و باکیفیت نیمی از جمعیت خوزستان است به عنوان یکی از وعده‌های مهم رییس جمهور به شهروندان این استان بیش از ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با اجرا و تکمیل طرح غدیر ۲۶ شهرستان خوزستان در مدت ۱۰ سال آب آشامیدنی پایدار خواهند داشت. مرحله اول طرح غدیر در طول سالیان متمادی اجرا شده است که با اجرای گام نخست این طرح هم اکنون روزانه ۱۰ مترمکعب آب بر ثانیه از رودخانه کرخه در شبکه آبی شهری و روستایی این استان در حال انتقال است.


در سفر رییس دولت سیزدهم به خوزستان در شهریور امسال، مقرر شد میزان انتقال آب از طرح غدیر با احداث ایستگاه پمپاژ جدید و افزایش قدرت پمپ‌های ایستگاه  به ۲۰ متر مکعب در ثانیه افزایش یابد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *