تهران- ایرنا- دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: با توجه به مدت زمانی که دولت سیزدهم مستقر شده، کارهایی که در حوزه فرهنگ و مدیریت عرصه فیلم و هنر انجام شده مورد تایید است و طی ۵ یا شش ماه نمی‌شود هم فیلمنامه نوشت، هم فیلم ساخت و هم اکران و انتخاب کرد.


محمدجواد عامری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا درباره عملکرد دست اندارکاران جشنواره فیلم فجر گفت: برنامه‌های این جشنواره کلا دستپخت دولت قبل بود و کاری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر در این دولت انجام داد این بود که توانست اصلاحات جزئی در فیلم‌هایی که خیلی مشکل داشت ایجاد کند و گرنه کارهایی که برنامه‌ریزی شده بود کم بیش اکران شد.

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی افزود: با توجه به مدت زمانی که این دولت مستقر شده و کارهایی که در حوزه فرهنگ و مدیریت عرصه فیلم و هنر انجام شده مورد تایید است.  به هر حال طی ۵ یا شش ماه نمی شود هم فیلمنامه نوشت، هم فیلم ساخت و هم اکران و انتخاب کرد.


وی یادآور شد: دولت سیزدهم نقش آنچنانی در برنامه ریزی و بسترسازی این جشنواره نداشت و همین که مانع نمایش چند فیلم مشکل دار شد کار بزرگی است. این مشخص است که رویکرد فرهنگی دولت قبل مورد تایید ما نبوده و نیست و مشکلاتی که شاهد بودیم ناشی از رویکرهای دولت قبل بود. به هر حال روند می‌توانست بهتر از این باشد، مثلاً صحبت‌هایی برخی از داوران و برخی از بازیگران انجام دادند می توانست کنترل شود.

عامری با بیان اینکه انتظار داریم وزارت ارشاد از این به بعد به موقع وارد عمل شود، اظهار کرد:  مثلا وزارت ارشاد زودتر راجع به مسائل موضع‌گیری کند و اطلاعات را زودتر انجام دهند و به گونه‌ای نباشد که پس از اعتراض جامعه و گلایه دلسوزان آن وزاتخانه وارد عمل شود، البته شک ندارم رویکرد فرهنگی این دولت مردمی به سمت رویکردهای ارزشی و انقلابی است.


**جشنواره چهلم باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد



 این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: اینکه انتظار داشته باشیم برخی مسائل فرهنگی مورد تایید ما یک دفعه جهش زیادی پیدا کند و طرف چند ماه همه چیز ایده‌آل باشد انتظار محکم و درستی نیست. فکر می‌کنم برنامه‌ای که اجرا شد یعنی جشنواره چهلم از نظر شکلی و محتوایی و مشکلاتی که شاهد آن بودیم باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد، آسیب‌شناسی کنند و نقاط قوت و ضعف آن را مورد ارزیابی قرار گیرد.  


وی بیان کرد: کارگردانی که با مبانی دینی و ارزش‌های انقلابی آشنا نباشد و باور نداشته باشد نمی‌تواند اثر خوب و مورد نیاز جامعه را تولید و انتظارات جامعه مذهبی را محقق کند. نه تنها اثر خوبی از آن خارج نمی شود بلکه فیلمی می سازد که به جای اینکه راهگشا باشد خود تبدیل به گره فرهنگی می‌شود.  


عامری ادامه داد: باید روی این مسئله تامل جدی کرد و از تجارب گذشته و تجربه این جشواره برای نقشه راه آینده ایده گرفت که سیستم‌های نظارتی فرهنگی موجود می توانند با بررسی حفره های اینچنینی در دوره‌های بعد میوه نهالی که خودشان کاشتند را بچینند.


این کارشناس مسائل سیاسی ضمن تایید نگاه ارزشی و انقلابی سیستم فرهنگی دولت سیزدهم و تلاش‌هایی که دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر کردند، عنوان کرد: آنها در این دوره توانستند جهت دهی خوبی انجام دهند و چند فیلم ارزشی با رویکرد انقلابی را به مردم معرفی کنند که با استفاده از تجربیات جشنواره اخیر در آینده و در جشنواره‌های آتی باید تلاش شود ارزش‌های انقلاب و باورهای و مفاهیمی که مردم دنبال آن هستند جاری شود.
 


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *