تهران – ایرنا – شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) با ابلاغ رسمی دولت به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای اضافه شد.


به گزارش ایرنا، هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ با هدف حمایت اقتصادی، فنی و تخصصی و عملیاتی کردن فناوری‌های نوین در صنعت آب، برق و آب و فاضلاب مخصوصاً در نواحی کمتر برخوردار، با اضافه شدن شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای منوط به عدم ایجاد شرکت دولتی فرعی موافقت کرد.


ابلاغ آیین‌نامه اجرای راه‌اندازی «سمیع» 


محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسایل نقلیه توسط وزارت کشور را ابلاغ کرد.


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰، آیین نامه اجرایی ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسایل نقلیه را با استناد به تبصره (۱۱) ماده (۲۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده و به‌منظور ساماندهی وصول عوارض سالانه خودرو با هدف تسریع و تصریح در فرآیندها و جلوگیری از تخلفات این بخش اصلاح کرد که به موجب آن وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کشور) مکلف است با ایجاد سامانه ملی الکترونیک متمرکز عوارض وسایل نقلیه (سمیع)، امکان محاسبه عوارض، استعلام، پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصاحساب عوارض را برای مالکان، نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی فراهم کند.


شهرداری‌ها، نیروی انتظامی (با رعایت طبقه بندی)، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، دفاتر اسناد رسمی و سازمان ملی ثبت احوال کشور، مراکز اسقاط و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط مکلفند نسبت به دسترسی برخط اطلاعات مورد نیاز به‌صورت رایگان حداکثر ظرف مدت یک ماه از تصویب این آیین‌نامه به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدام کرده و سازمان مذکور نیز موظف است دسترسی برخط سامانه سمیع را برای دستگاه‌های اجرایی فوق الذکر فراهم سازد.


پرداخت عوارض­ موضوع این آیین‌نامه بر عهده مالک است و مالک مکلف است عوارض هر ساله را تا پایان همان سال پرداخت کند. عوارض مذکور در سالی که نقل و انتقال صورت می‌گیرد، بر عهده خریدار بوده و مالک بعد از پرداخت عوارض موضوع این آیین‌نامه بَری­ء‌ُالذّمه است.


پرداخت عوارض سالانه و آلایندگی هر سال، حداکثر تا پایان همان سال موجب برخورداری از تخفیف به میزان ۲۰ درصد است. همچنین پرداخت عوارض سالانه و آلایندگی پس از موعد مقرر مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ۱۰ درصد عوارض سالانه است و در صورت تأخیر بیش از یک ماه، علاوه بر جریمه مذکور مشمول جریمه‌­ای معادل ۲ درصد عوارض سالانه به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر است.


مراکز اسقاط موظفند قبل از اسقاط وسائط نقلیه، تسویه عوارض وسایل نقلیه را به‌صورت برخط استعلام کنند که بر اساس آیین‌نامه، وسائط نقلیه‌ای که گواهی اسقاط دارند، در سال اسقاط مشمول عوارض آلایندگی نمی‌شوند. همچنین وسایل نقلیه که قبل یا بعد از لازم الاجرا شدن این قانون شماره‌گذاری شده باشند، مشمول عوارض‌های موضوع این آیین‌نامه می‌شوند.


ثبت سند انتقال وسایل نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی جمهوری ایران (معاونت راهنمایی و رانندگی) منوط به تسویه عوارض وسایل نقلیه مورد معامله و سایر وسایل نقلیه متعلق به انتقال گیرنده و انتقال دهنده است.


در صورتی که مالک یا مالکان وسایل نقلیه از پرداخت عوارض‌های موضوع این آیین‌نامه به مدت ۵ سال از سال مالکیت، خودداری کنند یا مبلغ عوارض و جریمه پرداخت نشده از ۵ درصد نصاب معاملات کوچک مندرج در قانون برگزاری مناقصات با اصلاحات بعدی بیشتر شود، نیروی انتظامی موظف است بر اساس فهرست برخط اعلامی وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) نسبت به توقف وسایل نقلیه مزبور اقدام تا پرداخت بدهی به‌صورت کامل انجام شود. وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) پس از ۲ بار تذکر و با فاصله ۳ ماه به روش مقتضی به مالکین، نسبت به اعلام فهرست مذکور به نیروی انتظامی اقدام می‌کند.


ابلاغ آیین‌نامه کمک به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کمتر توسعه‌ یافته


با امضای معاون اول رییس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی کمک به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کمتر توسعه‌ یافته نیز ابلاغ شد.


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰، در اجرای حکم مقرر در بند (الف) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده و با هدف تعادل‌بخشی منطقه‌ای، حمایت از شهرداری‌ها و دهیاری‌های مناطق کمتر توسعه‌ یافته، توسعه پروژه‌های عمرانی و خدماتی در مناطق کمتر توسعه یافته به واسطه توزیع متعادل منابع، آیین‌نامه اجرایی مربوط را به تصویب رساند که به موجب آن، ‌سازمان امور مالیاتی موظف است هر ماه ۱۰ درصد از سهم عوارض و جریمه های مربوط مندرج در قانون مالیات بر ارزش افزوده را پس از کسر کسورات قانونی، به تفکیک به‌ حساب تمرکز وجوه وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) واریز کند تا بر اساس شاخص‌ها و ترتیبات مقرر در آیین‌نامه، میان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری توزیع شود.


همچنین بر اساس آیین‌نامه یاد شده، سازمان ‌شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور موظف است با رعایت ماده فوق، نسبت به پرداخت وجوه در چارچوب سرفصل‌های زیر اقدام کند:


– کمک به بهبود عبور و مرور


– کمک به اجرای طرح‌های توسعه عمرانی و خدماتی و زیست‌محیطی


– کمک به تجهیز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به ماشین آلات عمرانی، خدماتی و فناوری اطلاعات


– پرداخت بخشی از سود تسهیلات دریافتی از مؤسسات و بانک‌ها توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای اجرای طرح‌های درآمدزا


– کمک به کارآفرینی اجتماعی


– کمک به بودجه هزینه‌ای شهرداری‌های شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر و دهیاری‌ها.


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *