زاهدان- ایرنا- نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اینک با انتقال آب چاه نیمه چهار به سه و چاه نیمه ۲ به یک حدود ۲۳۰ میلیون مترمکعب آب در چاه نیمه سه ذخیره شده که این حجم آب تا ۲ سال آینده آب آشامیدنی منطقه سیستان را تامین می‌کند.


محمد سرگزی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در بازدید هوایی رییس جمهور از منطقه سیستان گزارشی از وضعیت آب به ایشان ارائه و پیشنهاد انتقال آب از چاه نیمه چهار به چاه نیمه سه به عنوان مخزن آب آشامیدنی شهری و از چاه نیمه ۲ به چاه نیمه یک به عنوان مخزن آب آشامیدنی روستایی داده شد که مورد موافقت رییس جمهور قرار گرفت و هم اینک این طرح بوسیله قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در حال انجام است به طوری که بخش عمده آبی که احتمال تبخیر آنها تا امروز می رفت به چاه نیمه سه انتقال یافت.


وی با بیان اینکه با حفر چاه در منطقه حرمک شهرستان زاهدان فشار از چاه نیمه‌ها برای تامین آب آشامیدنی شهر زاهدان کاسته می شود اظهارداشت: میزان مصرف آب آشامیدنی یکساله منطقه سیستان حدود ۶۰ میلیون متر مکعب است.


نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی پروژه انتقال آب از منطقه تهلاب میرجاوه به زاهدان و سیستان را طرح پدافندی عنوان کرد و گفت: در حوزه آبی منطقه باید با این نگاه و تصور حرکت کنیم که آبی از سوی افغانستان وارد ایران نمی شود و باید منابع آب آشامیدنی از داخل کشور تامین شود.


وی با اشاره به بحران کم آبی در سال ۱۳۹۷ منطقه سیستان تاکید کرد: در آن سال انتقال آب از تهلاب به زاهدان و سیستان مطرح بود اما با ورود آب به منطقه سیستان این پروژه کنار گذاشته شد.


سرگزی اظهارداشت: درست است که در برخی سالها آب وارد سیستان می شود اما باید پیش بینی کنیم که اگر آبی در چند سال وارد نشد از چه محلی باید آب مورد نیاز مردم منطقه تامین شود.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطالعات برای شناسایی منابع جدید آبی، نگهداری آب در بستر تالاب هامون، پروژه آب ژرف و به نتیجه رسیدن آن را تاکید کرد و گفت: در تهلاب حدود ۹ میلیارد مترمکعب ذخیره آب زیرزمینی وجود دارد که حدود ۳۰ سال آینده آب آشامیدنی منطقه را تامین می کند.


علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در سفر پنجم فروردین ماه جاری به سیستان و بلوچستان بر تسریع در اجرای طرح جمع آوری و انتقال آب از چاه نیمه های چهار به سه و ۲ به یک و آبرسانی به برخی روستاهای سیستان، انتقال آب از حرمک به زاهدان و آبرسانی از سدزیردان به روستاهای پایین دست در شهرستانهای چابهار، دشتیاری و قصرقند تاکید کرد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *