ایسنا/مرکزی راوی موسسه روایت سیره شهدای قم گفت: حیات و ممات سردار سلیمانی و یارانش سرشار از برکت بود.


حجت‌الاسلام عبدالله ملکی سده در مراسم گرامیداشت شهادت سردار قاسم سلیمانی و شهدای محل امامزادگان فضل و یحیی شهرستان محلات که ۱۲ دی‌ماه در آستانه مقدس این امامزادگان برگزار شد، اظهار کرد: حاج قاسم به ما یاد می‌دهد که برای عاقبت به خیری خود بسیار نگران باشیم. شهید مانند شیشه عطری است که وقتی شکسته می‌شود، عطرش فضا را پر می‌کند. شهدا وقتی زنده هستند دستان آنها بسته است و وقتی به شهادت می‌رسند، دستانشان باز می‌شود. حاج قاسم به ما یاد داد که پشت این شهادت‌ها یک مکتب است.


وی افزود: حاج قاسم خود دارای یک ایدئولوژی است؛ مکتب حاج قاسم برای ما حرف‌ها دارد. دشمنان این مکتب را بهتر از ما می‌شناسند. همانطور که رهبرمان را از ما بهتر می‌شناسند. دشمن ۶ ماه برنامه‌ریزی و مطالعه می‌کند اما مقام معظم رهبری با یک سخنرانی نیم ساعته، همه برنامه‌های دشمن را به هم می‌ریزد. همه از خود می‌پرسند که چرا حاج قاسم عزیز دل میلیون‌ها نفر، حتی کسانی که مسلمان نیستند شد زیرا رابطه حاج قاسم با خدا و شهدا رابطه زیبایی بود. اگر می‌خواهید زندگی زیبایی داشته باشید، باید شهیدگونه زندگی کنید.


ملکی سده ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مومن واقعی در روایات، دینداری است. تمام آنهایی که در مکتب حاج قاسم هستند دیندار هستند و شاهد متشرع بودن وی بودند. او و همراهانش در جریان جنگ ابوکمال، وارد خانه‌ای شدند که مشرف بر میدان کفر بود. زمانی که حاج قاسم می‌خواست آن منزل را ترک کند، در نامه‌ای برای اهالی آن خانه، خود را قاسم، برادر فقیر آنها نامید و با دادن شماره تماس، خواست تا اگر حقی از آنها ضایع شده است، به اطلاع او برسانند تا جبران کند و این مرام کسی است که در سیر و سلوک است.


وی با اشاره به کتاب‌های بسیاری که درباره حاج قاسم نوشته شده است، گفت: در یکی از این کتاب‌ها به قلم یکی از یاران چهل ساله وی که از زمان عملیات فتح‌المبین همراه ایشان بوده است، می‌خوانیم که حاج قاسم نه تنها برای عملیات‌ها حق ماموریت نمی‌گرفت، بلکه به همان حقوق عادی بسنده می‌کرد که این همان تدین است. زمانی که به این حقوق‌های امروزی نگاه می‌کنیم و خروجی کار آنها را مشاهده می‌کنیم، به ارزش و جایگاه حاج قاسم بیشتر پی می‌بریم.


ملکی سده گفت: در حالی که القابی چون مهندس و دکتر همه انسان‌ها را وسوسه می‌کند، حاج قاسم در وصیت‌نامه خود می‌خواهد که تنها لقب سرباز را برای وی استفاده کنند زیرا می‌دانست که اگر این را نگوید، برای او گنبد و بارگاه ساخته می‌شود. تواضع و فروتنی حاج قاسم آنجا مشخص می‌شود که تکیه کلام او این بود که همواره می‌گفت: “دست شما را می‌بوسم” زمانی که از او می‌خواستند از این عبارت استفاده نکند می‌گفت اگر مسئولی گرهی از کار مردم باز کند، ابایی ندارم که دست او را ببوسم.


وی تاکید کرد: این مردم کسانی هستند که حاج قاسم آنها را دوست داشت؛ اگر مسئولین می‌خواهند حاج قاسم آنها را دوست داشته باشد باید برای مردم کار کنند.


ملکی سده با اشاره به بخشنده بودن به عنوان یکی از ویژگی‌های مومن گفت: بخشنده کسی است که از مال خود بگذرد و بزرگترین بخشندگی این است که انسان از جان خویش بگذرد. حاج قاسم چهل سال دوید تا به شهادت برسد. او یک شخصیت به تمام معنا بود که نه تنها در عرصه نظامی، بلکه در تمامی عرصه‌ها، یک مکتب و جریان به راه انداخت.


وی با اشاره به اقدام بزرگ سردار سلیمانی در کنگره شهدای کرمان و برای خانواده‌های آن شهدا، اظهار کرد: حاج قاسم محدود در زمان و مکان نبود و با شهادتش، آنچه را که انجام داده بود، تکمیل کرد و برای ما به یادگار گذاشت. دانش‌آموزان به شدت به شناخت این شخصیت بزرگ نیاز دارند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *