P>به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که شرکت کنندگان در نشست امشب برای مقایسه متون تشکیل جلسه دادند.


وی افزود: این بار توجه اولیه به نحوه اجرای توافق (احتمالی) آتی معطوف شد.


وی با بیان اینکه «ما باید در مورد اینکه چه کسی، چه کاری را چه زمانی در مسیر احیای کامل توافق هسته ای انجام خواهد داد، توافق کنیم» تصریح کرد که این مساله کار آسانی نیست.


دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده رو به جلو و در مسیر پیشرفت قرار دارد.  امروز مذاکرات در دو سطح روسای هیأت‌ها و کارشناسان ادامه یافت. در همین چارچوب، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران در دو دیدار دوجانبه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و میخائیل اولیانوف رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه بحث و رایزنی کرد. همچنین دیداری میان باقری و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی برگزار شد.


نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و آمریکا سپس به منظور بررسی آخرین وضعیت گفت‌وگوها تشکیل جلسه دادند. هیات آمریکایی به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران برای بررسی راه‌های بازگشت این کشور به توافق ایران و گروه ۱+۵ در وین به سر می برد.


دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق یادشده محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.


این درحالیست که هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور و تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.


وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین پیش از شرکت در جلسه با هیات آمریکایی گفت که مذاکرات رو به جلو جریان دارد و نمایندگان همه کشورهای شرکت کننده در گفت‌وگوها برای رسیدن به توافق نهایی، در کوتاه‌ترین زمان تلاش می‌کنند.


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *