اردبیل- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل گفت: حج بدون برائت از دشمنان خدا، دشمنان دین و دشمنان امت به طور قطع حج اسلامی نیست.


به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل به مسائل ایجاد شده در حج امسال توسط دولت عربستان اشاره کرد و افزود: هیات کبار علمای عربستان اعلام کرده است که حج جای شعارهای جاهلی نیست و حاجیان باید حج را آن گونه که خدا و رسول خدا (ص) بیان کرده، انجام دهند؛ علیه هیچ‌کس و هیچ‌کشوری شعار ندهند و از جدال، تفرقه و اختلاف به دور باشند.


وی بیان کرد: هر سال در آستانه حج ۲ بیانیه در فلسفه حج و بیان درست مناسک صادر می‌شود که یکی اطلاعیه مفتیان عربستان و به خصوص مفتی اعظم آن کشور است و دیگری از طرف مقام معظم رهبری صادر می‌شود که اینها نماینده ۲ قرائت خاص از اسلام است؛ قرائت‌هایی که زمین تا آسمان با هم فرق دارند و اگر کسی می‌خواهد پایان‌نامه یا کار تحقیقی انجام دهد، در کل سال‌های گذشته این بیانیه‌ها را جمع کند و روی آنها کار کند تا سره از ناسره جدا گردد.


نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل اظهار کرد: مفتی عربستان در اطلاعیه خود از هرگونه توجه حجاج به وضعیت اسف‌بار امت اسلامی و موضع‌گیری در خصوص فلسطین، یمن، افغانستان سوریه و جنایات بی‌شمار آمریکا و اسرائیل منع می‌کند و آنها را بدعت، موجب اختلاف و ایجاد کینه و کدورت می‌داند.


وی اضافه کرد: این بیانیه برائت از مشرکین را از شعارهای جاهلیت و بدعت کامل در حج می‌داند، یعنی جدایی کامل دین از سیاست ولو با حذف آیات قرآن، یعنی تامین کامل منویات آمریکا، اسرائیل و حکومت آل سعود در حالی که قهرمان حج یعنی حضرت ابراهیم (ع) با حمله به نمرود، شکستن بت‌ها و اظهار برائت از آنها اعلان کرد که دین خدا از حاکمیت جائر و زمامداران خودسر بیزار است.


آیت‌الله عاملی گفت: برائت از مشرکین آیه صریح قرآن کریم است و امت اسلامی وظیفه دارد که طبق دستور قرآن و سنت نبوی در هر دوره از مشرکین برائت بجوید؛ یعنی با آنها همکاری نکند، دست در دست آنها نگذارد، آنها را به کشور خود و منطقه دعوت نکند، سرنوشت مسلمان‌ها را به دست آنها نسپارد و آنها را بر سرنوشت امت اسلامی مسلط نکند.


وی ادامه داد: خداوند به رسولش دستور داد که توسط امیرالمومنین در حج اعلان برائت خدا و رسول خدا از مشرکین را اعلام نماید؛ آیا مشرک تمام شده است و مسلمان‌ها از شر آنها خلاص شده‌اند؟ مگر شما غیر از خودتان همه را مشرک نمی دانید؟


امام‌جمعه اردبیل خطاب مفتیان و حکام سعودی یادآور شد: وقتی ترامپ اعلام کرد که اسلام یک غده سرطانی است و باید آن را از زندگی بشریت بیرون بیاوریم، همچنان که کمونیسم را درآوردیم؛ این گونه عداوت خود را با خدا، دین خدا و مسلمان‌ها اعلام کرد چرا به آیه”لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ” عمل نکردید؟ چرا آیات قرآن را تقطیع کردید؟ چرا مصداق “الَّذینَ جَعَلُوا القُرآنَ عِضینَ” شدید؟


خداوند طواف بر هر بیتی را نمی‌خواهد


وی تصریح کرد: خداوند طواف بر هر بیتی را نمی‌خواهد، بلکه طواف بر بیت عتیق، یعنی آزاد را می‌خواهد و امروز هم بیت و هم حج اسیر است و نه آزاد.


آیت‌الله عاملی اظهار کرد: خداوند می فرماید حجاج پا جای پای ابراهیم (ع) بگذارند و مقام ابراهیم را جایگاه پرستش خدا قرار دهند تا مثل او به مشرکین روزگار بگویند “أُفٍّ لَّکُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ” و بگویند “انی بریئُ مما تعبدون” و “مَا هَذِهِ التَّمَاثِیلُ الَّتِی أَنْتُمْ لَهَا عَاکِفُونَ”.


خطیب  نماز جمعه اردبیل اضافه کرد: از عجایب حج امسال این است که پادشاه عربستان که خود را امیر حجاج می‌داند، این هفته  محمد عیسی، یک خطیب بسیار منحرف که کل عالم اسلام از او متنفر است را مامور کرد تا خطبه نماز جمعه را اقامه کند.


عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اقامه نماز جمعه در دهه ذی‌الحجه بسیار مهم است، چون تمام حجاج بیت‌الله به آن گوش می‌دهند و به همین جهت همه حساس هستند که پادشاه عربستان چه کسی را به عنوان خطیب نمازجمعه معرفی می‌کند؛ این خطیب درباری با کمال بی‌شرمی پیش‌تر به اردوگاه نازی‌ها در آلمان رفته و برای کشته‌های هولوکاست نماز رحمت خوانده است.


وی عنوان کرد: او با بی‌شرمی به تایلند سفر کرد و با بودایی‌ها نماز خواند؛ او همان کسی است که اعتقاد دارد مالکیت بقیع برای یهودی‌ها است و اسرائیل نیز اخیرا بسیار شادمانی و تشکر بلیغ از حکومت عربستان کرده است که دستور داد تمام آیات قرآن که یهودی‌ها را مذمت می‌کند، از کتاب‌های درسی عربستان حذف شود؛ عجیب این است که در تمام این خلاف‌ها روحانیت رسمی وهابیت یک کلمه حرف نمی‌زند اما به راحتی شیعه را تکفیر می‌کنند.


آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از سخنانش به شروع عزاداری اردبیل اشاره کرد و یادآور شد: عزاداری اردبیل از هشتم ذی‌الحجه که امام حسین (ع) با دستور جبرئیل از مکه خارج شد، آغاز می‌شود که روز ملحق شدن به کاروان امام (ع) و روز لبیک گفتن به ندای آن حضرت است.


وی اظهار کرد: مردم در دسته عزاداری فردا نیت لبیک به ندای امام حسین (ع) را داشته باشند و به ویژه این جمله امام حسین (ع) را فراموش نکنید که در منزلگاه “زباله” پس از شنیدن خبر شهادت مسلم بن عقیل و بی‌وفایی کوفیان به همراهان خود فرمود “ایها الناس فَمَن کانَ مِنکُم یَصبِرعلی حَدِّ السَّیفِ و طَعنِ الاسِنَّةِ فَلیَقُم مَعَنا و اِلا فَلیَنصَرِف عَنّا” (ای مردم هر کدام از شما که تحمل تیزی شمشیر و زخم و ضربت نیزه‌ها را دارد همراه ما بماند، و الا بازگردد).


رمز موفقیت اقتصادی همکاری دولت و مردم است/مسئولان استان برای صف‌های نان تدابیر جدی اتخاذ کنند


امام‌جمعه اردبیل در ادامه ضمن گلایه از صف‌های طولانی نان در نانوایی‌ها و به زحمت افتادن مردم، از مسئولان استان خواست تا در این خصوص تدابیر جدی اتخاذ نمایند.


وی بیان کرد: این ظلم بزرگی به نظام است که بالاترین یارانه را برای نان پرداخت می‌کند و با قیمتی که در هیچ نقطه دنیا با آن قیمت نان نمی‌دهند، نان تهیه می‌کند اما مردم همچنان در صف‌های طولانی نان اظهار ناراحتی می‌کنند.


آیت‌الله عاملی افزود: هم مسئولان و هم مردم و نانوایان در این زمینه مسئولیت دارند که از مسئولان انتظار درایت، برنامه‌ریزی و نظارت است؛ از نانوایان امانت‌داری و مشغول ذمه یک ملت نشدن و از مردم نیز می‌خواهیم قانون را دور نزنند، چرا که این کار ساعت پخت آن را کوتاه خواهد کرد.


وی تاکید کرد: بارها گفته شده که رمز موفقیت در تمام برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت، همکاری ملت است و بدون همکاری ملت و بدون ارتقای فرهنگ عمومی هر برنامه پیشرفته‌ای محکوم به شکست است.


نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل گفت: در خصوص نان هیچ سهمیه‌ای نسبت به گذشته کم نشده، بلکه اضافه هم شده است و در این میان نظارت مسئولان، امانت‌داری نانوایان عزیز و تحقق احساس جمعی در ملت بزرگ ما همه چیز را حل می‌کند.


وی با بیان اینکه یارانه کالاها ثروت مردم است، عنوان کرد: یارانه در تمام کالاها ثروت خود ملت است و از همه سزاوارتر بر حفظ ثروت ملت، خود ملت بزرگ ما هستند؛ خرید اضافی نان و اسراف یا خرید اضافی برای مصارف غیرانسانی و خرید اضافی برای فروش آزاد دین بسیار سنگی درست می‌کند؛ زیرا چنین کارهایی مصداق اسراف و ناشکری است و خداوند هم برای اسراف و هم برای ناشکری وعده عذاب شدید داده است.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *