تهران – ایرنا – رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی قرار است میزان تولیدات شیلاتی به ۲.۶ میلیون تن تا پایان سال ۱۴۰۴ برسد که افزایش ۱۰۰ درصدی خواهد داشت.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سید مجتبی خیام نکویی روز شنبه در رویداد کارآفرینی، نوآورانه دانش بنیان و اشتغال  آفرینی حوزه شیلات که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج برگزار شد، افزود: اکنون میزان تولیدات شیلاتی کشور ۱.۳ میلیون تن است و ما از تمامی ظرفیت‌های شیلاتی کشور استفاده نمی‌کنیم.


معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان تولیدات بخش کشاورزی ۱۲۵ میلیون تن است و این رقم باید در سال ۱۴۳۰ به ۱۸۰ میلیون تن افزایش پیدا کند.


وی با اشاره به اینکه افزایش ۱۰۰ درصدی در بخش‌های مختلف کشاورزی وجود ندارد، افزود:  برخی از کارشناسان و صاحبنظران ادعا دارند که در حوزه شیلات این رقم عملیاتی نخواهد شد. ما بر این باوریم که  طبق روال فعلی اگر کار انجام شود، حرف این کارشناسان درست است و در شرایط طبیعی چنین مسأله‌ای امکان‌پذیر نیست.


خیام نکویی با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشی و اجرایی در حوزه شیلات اظهار داشت: اکنون بین ۱۲ تا ۱۳ هزار عضو هیأت علمی در بخش کشاورزی و دو هزار عضو هیأت علمی نیز در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی فعالیت دارند. حال اگر اعضای هیأت علمی مرتبط با حوزه شیلات را از این تعداد جدا کنیم، می‌بینیم با ظرفیت بی‌نظیری در این بخش روبرو هستیم.


رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: علاوه بر این ۱۰ پژوهشکده در حوزه شیلات فعال است که از این ظرفیت‌ها آن‌گونه که باید استفاده نشده است و به معنای واقعی کلمه بهره‌وری لازم را در صنعت شیلات نداریم، به همین جهت باید تمهیدات جدی در این حوزه اندیشیده شود.


وی یکی از راهکارها را استفاده از  کل ظرفیت تحقیقات سراسر کشور در اختیار حوزه اجرا دانست و اظهار کرد: به همین منظور  شورای راهبردی تحقیقات شیلات کشور را راه‌اندازی کردیم و برای رییس سازمان شیلات حکم صادر شده است.


خیام نکویی گفت: بر این اساس تمام ظرفیت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در اختیار شیلات قرار می‌دهیم و از امروز به بعد رییس سازمان شیلات این اختیار دارد که با استفاده از کل ظرفیت تحقیقاتی فعالیت خود را گسترش دهد.


معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: علاوه بر این اختیاراتی را به همکاران داده‌ایم تا در زیرمجموعه این شورای راهبردی کارگروه‌های مختلف تشکیل دهند و ظرفیت‌های دانشگاهی را پای کار بیاورند.


رویکرد دولت سیزدهم مصرف آبزیان برای همه اقشار جامعه 


خیام نکویی با بیان اینکه برای همه اقشار جامعه قابلیت دسترسی به محصولات شیلاتی وجود ندارد، گفت: ما باید قابلیت دسترسی را برای آحاد جامعه فراهم کنیم؛ زیرا اگر فقط یک قشر خاص این دسترسی را داشته باشند ما نمی‌توانیم میانگین تولیدات شیلاتی را افزایش دهیم.


به گفته وی، در کنار رشد تولید و مصرف  افزایش تنوع محصولات شیلاتی ضرورت دارد.


راه‌اندازی اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم


رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از راه‌اندازی اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم خبر داد و گفت: این دهکده به‌زودی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان تات ایجاد می‌شود.


خیام نکویی ادامه داد: تلاش داریم تا پایان سال جاری بین ۴ تا ۵ مزرعه فناوری و نوآوری شیلاتی با حمایت دولت در کشور ایجاد کنیم.


وی به حضور بخش خصوصی در صنعت شیلات تاکید کرد و بیان داشت: سازمان شیلات باید این زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم کند؛ زیرا اگر بخش خصوصی پای کار نباشد برنامه‌های ما به مرحله تحقق نخواهد رسید.   به گزارش ایرنا، رویداد کارآفرینی، نوآورانه دانش بنیان و اشتغال  آفرینی حوزه شیلات ۱۹ و ۲۰ شهریورماه  در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج برگزار می‌شود.


وب گردی

“https://sohaeshop.com/product-category/%D8%A2%DB%8C%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C/”>ایفون تصویری “https://mz724.ir/”>بلیط هواپیما موج زمزم “https://iransite.com”>طراحی سایت ایران سایت “https://www.mehrparvaz.com/”>آژانس هواپیمایی مهرپرواز “https://www.alefbatour.com/”>آژانس هواپیمایی الفبای سفر “https://www.trip.ir/”>بلیط هواپیما ارزان “https://upmusics.com/category/dl-nuhe-madahi/”>نوحه های محرم “https://www.eligasht.com/”>قیمت بلیط هواپیما “https://www.flytoday.ir/flight”>بلیط هواپیما