تهران – ایرنا – رئیس سازمان توسعه تجارت از روند امیدوارکننده صادرات ایران به کشورهای منطقه و آسیا خبر داد به طوری که صادرات ایران به بسیاری از کشورها نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.


به گزارش ایرنا، علیرضا پیمان پاک یکشنبه شب در برنامه تلویزیونی ثریا با تشریح برنامه‌های دولت سیزدهم در زمینه توسعه تجارت کشور، از رشد بی‌سابقه صادرات ایران به کشورهایی همچون روسیه، ترکیه، عراق و کشورهای جنوب شرق آسیا در ماه‌های اخیر خبر داد.


رئیس سازمان توسعه تجارت از برگزاری جلسات مشترک، نمایشگاه‌های تخصصی و رویدادهای تجاری دوجانبه با کشورهای همسایه به عنوان برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی خبر داد.



دولت قبل فرصت‌ها را سوزاند


پیمان پاک با انتقاد از رویکرد نامناسب دولتمردان سابق در تعامل با کشورهای همسایه گفت: در دولت سابق متاسفانه با ترشرویی با کشورهای همسایه برخورد کردند که به ضرر منافع اقتصادی ایران بود. اما در دولت جدید، بدون اینکه ادعای بلد بودن زبان دیپلماسی با دنیا را داشته باشیم، توفیقات زیادی به دست آورده‌ایم مثلا وزیر نفت ایران با دیپلماسی فعال توانست مشکل گاز با ترکمنستان را حل کند. وزیر صمت هم با رویکرد تعاملی با کشور عمان وارد شد و استقبال بی‌سابقه‌ای از آقای فاطمی امین در سفر اخیر صورت گرفت و توافقات تجاری مهمی منعقد شد.


رئیس سازمان توسعه تجارت از همراهی بخش خصوصی واقعی در تمامی سفرهای وزرای دولت به کشورهای مختلف خبر داد و گفت: رویکرد دولت سیاستگذاری با حضور خود بخش خصوصی بوده و توفیقات تجاری اخیر هم تماما توسط بخش خصوصی انجام شده است.


پیمان پاک همچنین از افتتاح بزرگترین ورزشگاه عراق که توسط ایرانی‌ها ساخته‌شده در هفته آینده خبر داد.


افزایش چشمگیر صادرات ایران به کشورهای منطقه/دولت قبل فرصت‌های تجاری با همسایگان را با ترشرویی سوزاند


رئیس سازمان توسعه تجارت از برنامه‌ریزی برای توسعه روابط تجاری با سوریه خبر داد و گفت: مشکلات بانکی با سوریه هم در حال حل شدن است. قرار است از سوریه به بازار کشورهای شمال آفریقا دسترسی پیدا کنیم.


پیمان پاک درباره روابط تجاری ایران با ترکیه هم گفت: با وجود سقوط شدید ارزش پول ملی ترکیه که صادرات به این کشور را دچار مشکل می‌کرد، در سال جاری صادرات ایران به ترکیه بیش از 2 برابر شده است که نشان‌دهنده موفقیت تجاری ایران است.



تهاتر در جهان رایج است، اما برخی در ایران تمسخر می‌کنند


وی با ابراز تعجب از افرادی که در فضای مجازی از تهاتر انتقاد می‌کنند، گفت: متاسفانه عده‌ای از این واقعیت بی‌خبرند که در جهان خصوصا در کشورهای پیشرفته، تهاتر کالاها به شدت در حال توسعه است و حتی چین در حال ایجاد یک شهر تهاتر است. اما در داخل کشورمان عده‌ای با بی‌سوادی تهاتر کالاها را تمسخر می‌کنند.


رئیس سازمان توسعه تجارت، بهترین فرصت تجاری تهاتر برای اقتصاد ایران را کشورهای آفریقایی دانست که بازارهای مناسبی برای کالاهای ایرانی هستند و مواد اولیه موردنیاز کارخانجات ایرانی را هم می‌توانند تامین کنند.


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *