تهران- ایرنا- تعداد پناهجویانی که با آغاز عملیات نظامی روسیه، از اوکراین به کشورهای همسایه گریختند به ۸۳۶ هزار نفر رسید و این رقم به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد؛ چالشی که هرچند پیشتر پیش‌بینی و برای ساماندهی آن برنامه‌ریزی شده بود، اما می‌رود که به بحران قرن اروپا تبدیل شود.


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپو گراندی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز چهارشنبه اعلام کرد که آمار ۸۳۶ هزار پناهجو تا اول مارس (دیروز) ثبت شده است.


بر اساس این گزارش، آمار جدید شاهد جهش حدود ۱۶۰ هزار نفری از رقم پیشین ۶۷۷ هزار پناهجو است.


آمار پیشین نیز روز سه شنبه توسط گراندی و در جریان ارسال درخواست اضطراری برای جذب کمک‌های مالی برای اقدامات بشردوستانه به کشور و مردمی که از جنگ فرار کردند، ارائه شد.


کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان همچنین در ارتباط ویدیو کنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژنو، تاکید کرده است که مهاجرت مردم از اوکراین به طور قطع بزرگترین مهاجرت در اروپا، از زمان جنگ‌های بالکان (به ۲ جنگ گفته می‌شود که در سال‌های ۱۹۱۲ و ۱۹۱۳ در جنوب شرقی اروپا رخ داد) تاکنون است.


سازمان ملل نیز تاکنون تخمین زده است که یک میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده‌اند.


گاردین نیز پیشتر به نقل از گراندی اعلام کرده بود که بیش از چهار میلیون پناهنده اوکراینی ممکن است در نهایت به حمایت و کمک در کشورهای همسایه نیاز داشته باشند و بر اساس همین گزارش، بیش از نیمی از افرادی که از اوکراین فرار کرده‌اند به لهستان رفته‌اند.


افزایش تصاعدی شمار پناهجویان اوکراینی در حالی به سرعت به مرز یک میلیون نفر نزدیک می‌شود که رویترز ۲۵ بهمن امسال گزارش داد که کشورهای اروپای شرقی در حال آماده شدن برای فرار احتمالی هزاران نفر از مردم اوکراین در صورت افزایش تنش‌ها بین اوکراین و روسیه هستند.


بر اساس این گزارش، در برخی از شهرهای لهستان از قبل مکان‌های موجود برای اسکان پناهجویان احتمالی فهرست شده است و در رومانی نیز اردوگاه‌هایی را برای پناهندگان در نظر گرفته‌اند.


در نخستین روز جنگ نیز روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که چند کشور اروپایی به همراه ارتش مستقر آمریکا، در حال آماده شدن برای اسکان بیش از یک میلیون پناهجو از اوکراین در صورت ادامه تهاجم روسیه هستند.


ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل نیز دوشنبه شب هفته جاری اعلام کرد که کشورش آماده پذیرش پناهجویان اوکراینی است.


البته سیل مهاجرت‌ها، به اوکراین محدود نمی‌شود و در آن طرف میدان جنگ، ساکنان مناطقی همچون دونباس نیز روسیه را مامنی برای پناهنده شدن، انتخاب کرده‌اند.


هرچند آمار این قشر از مهاجران کمتر در رسانه‌های بین‌المللی مورد توجه و بازتاب قرار می‌گیرد اما فردای آغاز جنگ روسیه با اوکراین و در حالی که گلوله‌باران مناطق دونباس ادامه داشت و ارتش اوکراین بیش از ۱۷۰ بار این مناطق را گلوله باران کرده بود، مهاجرت ساکنان این مناطق به روسیه ادامه یافت و بیش از ۱۱۳ هزار نفر به روسیه پناهنده شدند.


در همین زمینه یک مقام امنیتی روسیه به خبرگزاری دولتی تاس اعلام کرد که از روز ۱۸ ماه فوریه تاکنون (دومین روز جنگ)، ۱۱۳ هزار نفر از ساکنان جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک به روسیه پناهنده شده‌اند.


افزایش تصاعدی پناهجویان اوکراینی، بحران قرن اروپا


آتش جنگ میان روسیه و اوکراین که حال یک هفته از آغاز آن می‌گذرد، تلفات گسترده جانی و لجستیکی نیز بر جای گذاشته است؛ هرچند هیچ یک از طرف‌های درگیر، آمار دولت مقابل را قبول ندارد و خبرها هر لحظه در حال بروزرسانی و یا تکذیب است.


در همین ارتباط تارنمای روزنامه فرانسوی لو فیگارو، اعلام کرد که ارتش اوکراین مدعی است که بیش از پنج هزار و ۸۴۰ سرباز روسی در درگیری‌های اخیر کشته‌اند.


بر اساس آخرین گزارش وزارت دفاع اوکراین، ۲۱۱ دستگاه تانک، ۸۶۲ خودروی زرهی جنگی، ۳۱ فروند بالگرد و ۳۰ فروند هواپیمای روسی نیز منهدم شده است.


سرویس اورژانس اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که تهاجم روسیه به اوکراین بیش از ۲ هزار غیرنظامی اوکراینی را کشته و صدها ساختمان از جمله تأسیسات حمل و نقل، بیمارستان ها، مهدکودک ها و خانه ها را ویران کرده است.


همزمان با هفتمین روز جنگ در اوکراین، مقامات محلی شهر خارکیف اوکراین نیز امروز (چهارشنبه) اعلام کردند که در گلوله‌باران این شهر توسط نیروهای روس ۲۱ نفر کشته و ۱۱ نفر مجروح شدند.


وزارت دفاع روسیه نیز دیروز و در ششمین روز عملیات نظامی در اوکراین از نابودی یکهزار و ۳۲۵ مرکز و انواع زیرساخت‌های نظامی اوکراین خبر داد و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هم اعلام کرد که همه شهرهای بزرگ این کشور در محاصره نیروهای روسیه قرار دارند.  


ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفند) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.  


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنج اسفند) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.  


همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.  


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *