ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان گفت: برای اولین بار طرح اصلاح نژاد دام کردی با غربال‌گری ۵۰۰ راس میش در سه روستا اجرایی شد.


مهران حیاتی عصر امروز دوشنبه، یکم خرداد ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: برای حفظ و ذخیره ژنتیکی این دام به همراه توانایی برای صادرات، اولین بار طرح اصلاح نژاد دام کردی با غربالگری ۵۰۰ رأس میش در سه روستا اجرایی شد.


وی با بیان اینکه دام کردی مختص قوچان است، اظهار کرد: شهرستان قوچان به لحاظ ارزش ناخالص اقتصادی محصولات حوزه کشاورزی ۴.۳ درصد ارزش تولیدات استان را به خود اختصاص داده و در این حوزه جایگاه هشتم را در اختیار دارد.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان افزود: قوچان دارای ۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی است و ۲۹ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت محصولات دیم اختصاص دارد.


وی تصریح کرد: این شهرستان در کشت جوی دیم، عدس دیم، یونجه دیم، نخود دیم، گلرنگ دیم و عدس آبی رتبه نخست خراسان رضوی و در تولید گندم دیم، سیب‌زمینی و انگور آبی رتبه دوم و همچنین در تولید سیب و سنجد رتبه سوم استان را به خود اختصاص داده است.


حیاتی با اشاره به اجرای طرح ارتقاء ضریب خوداتکایی محصولات راهبری در سطح ۵۰۰۰ هکتار از اراضی آبی و ۱۸ هزار ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم در شهرستان قوچان گفت: بذرهای مختلف از نظر میزان تراکم آبی و دیم، تأثیر بذر مال، تغذیه دیم، تأثیر کود حیوانی، گوگرد و روی بر گندم آبی و مقایسه رقم‌های مختلف نوع بذر در این طرح بررسی‌ شده و نتایج آن بعد از برداشت اطلاع‌رسانی می‌شود.


 وی ادامه داد: برای نخستین بار طرح کشاورزی قراردادی و جهش تولید دیم در دیم‌زارها انجام شد که بر اساس این طرح با انعقاد قراردادی با کشاورزان در ۳۷۶۰ هکتار، گندم آبی برای ۴۵۹ نفر از کشاورزان اجرا شد.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان با بیان اینکه اجرای طرح جهش تولید در سطح ۱۷ هزار ۱۹۵ هکتار از دیم‌زارهای اراضی بخش باجگیران در حال اجراست، گفت: شهرستان قوچان در این حوزه از لحاظ عملکرد رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است.


وی افزود: در این طرح ۳۶۶۰ لیتر بذر مال به‌ صورت رایگان توزیع شد. همچنین ۴۲ دستگاه شامل کارنده‌های کشت مستقیم، سم‌پاش، بیلر، پهباد و کمباین‌های بازسازی‌شده برای خرید کشاورزان به استان معرفی شد که از این میان ۱۶ کارنده به ارزش یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام و برای هر دستگاه کشاورزی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت هفت ساله با کارمزد چهار درصد تخصیص یافت.


حیاتی با بیان اینکه ۴۴ درصد ارزش کل تولیدات شهرستان قوچان به محصولات دامی اختصاص دارد، تصریح کرد: در این شهرستان ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و ۱۷ هزار رأس دام سنگین پرورش یافته و طی یک سال اخیر حدود ۶۱۳۰ تن گوشت قرمز تولید شده است.


وی افزود: علی‌رغم اینکه کشتارگاه صنعتی این شهرستان طی چند سال گذشته با دارا بودن پروانه تأسیس با مشکلاتی روبه‌رو بود ولی با تلاش‌های صورت گرفته سرمایه‌گذار بخش خصوصی توانست این پروژه را احیا کند و در حال حاضر پروژه آن پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی دارد. با این روند پروژه احیاء کشتارگاه صنعتی قوچان شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد.


وی با یادآوری این موضوع که میدان دام این شهرستان سنتی بوده و دستگاه‌های بهداشتی به دلیل قرار گرفتن در محیط شهری ایراداتی به آن وارد کرده‌اند، بیان کرد: پس از رایزنی‌های انجام‌ شده با سرمایه‌گذار بخش خصوصی مقرر شد یک میدان دام در خارج از محیط شهری راه‌اندازی شود که مجوز تأسیس آن اخذ و تسهیلات لازم برای آن مصوب شده است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان در ادامه از هویت‌بخشی به ۶۰۰ هزار رأس دام سبک این شهرستان خبر داد و افزود: برای اینکه مشخص باشد هر دامدار بر اساس چه میزان دام باید نهاده و… دریافت کند، این تعداد دام در قوچان شناسنامه‌دار شده و پلاک گوش دریافت کرده‌اند که به‌ جرات می‌توان گفت هیچ شهرستانی تاکنون طرح هویت‌بخشی را ۱۰۰ درصد به انجام نرسانده است.


حیاتی اظهار کرد: شهرستان قوچان ۵۴ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به بخش کشاورزی دارد که ۶ واحد به تولید فرآورده‌های لبنی، ۶ واحد به تولید خوراک دام، طیور و آبزیان و باقی آن به سردخانه و صنایع فرآوری اختصاص دارد.


وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ واحد مرغ گوشتی، ۱۰ واحد مرغ تخم‌گذار، پنج واحد پرورش پولت، ۷۳۱۱ کلونی زنبور عسل و ۱۹۵ جعبه تخم نوغان در شهرستان قوچان فعال است و سالانه ۶۱۳۰ تن گوشت قرمز، ۲۹۶۷ تن تخم‌ مرغ و ۵۳ تن عسل تولید می‌شود.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون شهرستان ۱.۸ درصد است، گفت: شهرستان قوچان دارای ۱۸ دستگاه کمباین، ۱۸۵۰ تراکتور و ۲ واحد خدمات مکانیزه فعال است.


وی با تأکید بر اینکه این شهرستان رتبه اول خراسان رضوی و رتبه سوم کشوری در حوزه صندوق‌های خرد زنان روستایی را از آن خود کرده عنوان کرد: هم‌اکنون ۵۵ صندوق خرد زنان روستایی در شهرستان فعال است که توانسته در زمینه ایجاد اشتغال زنان روستایی و توسعه محصول سالم نقش‌آفرینی کند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *