تهران- ایرنا – نخست وزیر استرالیا امروز دوشنبه با هشدار اینکه جهان در خطر است اعلام کرد چین باید به تلاش های جهانی برای متوقف کردن حمله روسیه به اوکراین بپیوندد.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز» «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در سخنانی با بیان اینکه «جهان در آستانه خطر دوباره شکل گیری زیر یوغ استبداد است»، گفت: برای متوقف کردن روسیه لازم است چین به  اقدامات و تلاش های صلح آمیز جهانی پیرامون این مسئله بپیوندد. 


نخست وزیر استرالیا همچنین در سخنرانی طولانی خود گفت که حمله روسیه براساس نقشه «ولادیمیر پوتین» رهبر این کشور پیش نرفته است. 


مورسیون در پاسخ به سولات پس از سخنرانی در اتاق فکر موسسه «لووی»، گفت: «چین دیرزمانی است که ادعا می کند به عنوان یکی از قدرت های اصلی در دنیا  نقشی مهم در صلح و ثبات جهانی دارد اما به نظر من هیچ کشوری به اندازه چین تاثیری عظیم در این جنگ دهشتناک در اوکراین ندارد.» 


او در ادامه سخنانش افزود: « من منتظر شنیدن صدای دولت چین در محکومیت اقدامات روسیه بودم اما جز سکوتی سرد چیزی نشنیدم.» 


به نوشته رویترز، چین از نامیدن حمله روسیه به اوکراین به عنوان “تهاجم”  امتناع کرد و از کشورهای غربی خواست به “نگرانی های امنیتی مشروع” روسیه احترام بگذارند. چین همچنین خواستار حل و فصل این بحران از طریق گفت و گو شد. 


بیشتر کشورها تجارت با روسیه را قطع کردند و شرکت های پرداخت بانکی مانند «ویزا» و «مسترکارت» فعالیت خود را در این کشور به حالت تعلیق در آوردند. 


به گفته نخست وزیر استرالیا، چین در راستای کمک به روسیه، تعرفه های مالیاتی گندم به این کشور را برداشته و ممکن است سیستم «یونیون پی» را در روسیه پشتیبانی کند. 


به دنبال عملیات نظامی بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه در اوکراین، این جنگ اکنون وارد دوازدهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.


روسیه اعلام کرده عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.


درحالی که  روسیه اقدامات خود در اوکراین را “عملیات ویژه” می نامد و می گوید برنامه ای برای اشغال اوکراین ندارد، نخست وزیر استرالیا اما اقدامات روسیه را نقض بزرگ قوانین بین الملل خواند و آنرا مثالی از حکومتی اقتدارگرا در جستجوی چالش شرایط موجود از طریق تهدید و خشونت دانست.


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *